FANDOM

Zmora - latający drapieżnik Pandory.

RodzajeEdytuj

Wyróżniamy: zmorę górską oraz zmorę leśną.

AnatomiaEdytuj

Zmora leśna oraz górskaEdytuj

Zmora górska oraz zmora leśna to w zasadzie dwa,
Ikran 6.jpg

Głowa zmory górskiej

identyczne stworzenia, tylko ta pierwsza jest dwa razy większa od drugiej. Z tego względu ich anatomia również jest taka sama.

Ciało zmory może mieć dowolny kolor, zazwyczaj jednak jest zapełniona różnokolorowymi, skomplikowanymi wzorkami. Pokryta jest drobnymi łuskami, podobnymi, jak w przypadku naszych ziemskich gadów. Zwierzę jest pozbawione piór oraz sierści, w przeciwieństwie do ziemskich latających stworzeń. Powoduje to mniejsze tarcie o cząsteczki powietrza podczas lotu. Ciało ma oczywiście opływowy kształt, co możemy zaobserwować u wszystkich znanych nam stworzeń powietrznych (pandoriańskich oraz ziemskich). Zaczyna się wąskim, trójkątnym grzebieniem umieszczonym w dolnej części głowy, a kończy na rozkładanym ogonie.

Ikran kosi.jpg

Schematyczny, niezbyt dokładny model szkieletu zmory (widok z lotu ptaka)

Duże, cienkie i błoniaste skrzydła mogą bez problemu unosić dość dużą masę ciała. Zakończone są trzema oddzielnymi, błoniastymi, sitowatymi i przezroczystymi membranami, które mogą służyć jako sitowate płaty nośne lub tworzyć jednorodną powierzchnię. Skrzydła są podtrzymywane przez silnie umięśnione kończyny. Na ich końcu znajdują się końcówi przypominające łapy ziemskich zwierząt. Zakończone one są pazurami. Tak samo jest w przypadku skrzydeł ogonowych (mniejszych).

Ogon zwierzęcia, jak już zostało wspomniane, ma rozdwajaną końcówkę, dzięki czemu może ono w sposób doskonały kontrolować swój lot oraz równowagę w czasie jego trwania. Również on jest silnie umięśniony, mimo, że zmora nie wykonuje nim zbyt wielu ruchów. Oczy zwierzęcia znajdują się w delikatnych wgłębieniach, dzięki czemu nie nawiewa do nich zbyyt dużo powietrza.

Seze.jpg

Lecąca Seze

Dzięki przepływowemu układowi oddechowemu zmora może chłodzić swoje zmęczone ruchem kości i mięśnie. Powietrze wlatuje przez otwory umieszczone w okolicach szyi zwierzęcia i przelatuje przez prawie puste w środku kości. Przelatuje ono przez całe ciało, cały czas wymieniając się z nowo wlatującym. Całe ciało jest silnie umięśnione, dzięki czemu zwierzę z dużą siłą macha skrzydłami.
Skala seze neytiri.jpg

Seze wisząca na skale

Oprócz przystosowań do lotu, możemy też wyróżnić przystosowania do lądu. Silne "łapy" pozwalają zwierzęciu chodzić po lądzie, jak i też wspinać się i wisieć na pionowych i stromych skałach. Układ kostny podtrzymujący skrzydła może się tak składać, że nie przeszkadzają one w poruszaniu się. Grzebień, znajdujący się na dolnej części głowy, ułatwia rozpruwanie brzucha ofiary. Ostre niczym obsydian zęby są skierowane ku przełykowi, żeby pokarm nie mógł się wydostać. W tym pomagają też błony rozciągające się po bokach paszczy, gdy ta się otwiera.

OdżywianieEdytuj

Zmora leśna oraz górskaEdytuj

Zarówno zmora leśna, jak i zmora górska jest drapieżnikiem. Poluje na takie zwierzęta, jak: sześcionóg, prolemur lub małe ptaki.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki