FANDOM

Logo ZPZ.png

Logo ZPZ

Zarząd Pozyskiwania Zasobów (w skrócie: ZPZ, ang. Resources Development Administration, RDA) - największa organizacja pozarządowa w ludzkiej przestrzeni. Jej moc jest taka olbrzymia, że większość rządów na Ziemi ma mniejsze bogactwa, wpływy polityczne i zdolności wojskowe. ZPZ ma prawa do monopolu na wszystkie produkty wysyłane i otrzymywane z Pandory i innych pozaziemskich planet. Prawa te zostały przyznane ZPZ w sposób ciągły przez Międzyplanetarną Administrację Handlową (ang. Interplanetary Commerce Administration), z zastrzeżeniem, że będzie przestrzegać traktatu, który zakazuje broni masowego rażenia i ograniczenie siły militarnej w kosmosie. Ramię militarne organizacji ZPZ to SecOps.

Początek Edytuj

Dzięki milionom akcjonariuszy, ZPZ jest najstarszą i największą z quasi-rządowych jednostek administracyjnych, ale jej początki są znacznie skromniejsze. Jednostka, która stała się ZPZ na starcie nie była niczym więcej niż Doliną Krzemową w początkach XXI wieku, gdy jej założyciele pożyczali pieniądze od znajomych i rodziny, aby rozpocząć działalność spółki.

Po zaledwie kilku dziesięcioleciach firma miała dość kapitału i wzrostu by zaproponować budowę świata ponad podziałowego szybkiego systemu tranzytowego, który pozwoliłby całym grupom ludności wygodnie przejeżdżać setki lub nawet tysiące kilometrów do pracy. Doprowadziło to do obecnej globalnej sieci pociągów maglev, które wymagają nadprzewodnika unobtanium dla ich dalszego funkcjonowania.

Wyprawa na Pandorę Edytuj

Początkowo wyprawa na Pandorę była postrzegana jako kolosalne ryzyko. Budowa ISV Venture Star była olbrzymim obciążeniem dla zasobów kapitałowych. Ale z wyłącznymi prawami górniczymi do Unobtanium (który jest szacowany na 20 milionów dolarów za kilogram) oraz potencjalnymi zyskami z organizmów Pandory, biopaliw i kosmetyków ogromny kapitał został zebrany.

Szkodliwa dla środowiska działalność górnicza i ludobójcza kampania SecOps przeciw Na'vi doprowadziła do wojny pomiędzy ZPZ i tubylcami, która zakończyła się wygnaniem sił ludzi z Pandory.

Security Operations Edytuj

ZPZ ma własne prywatne siły wojskowe, znane jako Security Operations (w skrócie SecOps), który składa się z byłych żołnierzy piechoty morskiej z różnych sił zbrojnych Ziemi. Wytrzymałość SecOps jest znacznie większa niż w większości innych sił zbrojnych na Ziemi i obejmuje duże międzygwiezdne statki, pieszych i silnie uzbrojoną piechotę. Jej siły powietrzne to: SA-2 Samson, AT-99 Skorpion, Smok C-21 i Wahadłowiec Walkiria. Jej siły lądowe obejmują kombinezon PZM.

Bibliografia Edytuj

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki