FANDOM

Tykwa.png
Tykwa nargilowata
Informacje o roślinie
Planeta

Pandora

Można znaleźć w

lasy Pandory

Taksonomia

Flaska ascendent

Za kulisami
Pojawia się w

Tykwa nargilowata (Na'vi: Txll'u) - owadożerna roślina przypominająca butlę.

Opis botaniczny Edytuj

Jest to wysoka roślina mięsożerna, żywiąca się ptakami i małymi zwierzętami. Posiada główny pęd w kształcie urny, z którego nasady wyrastają pędy boczne. Po pewnym czasie odłączają się i ukorzeniają tworząc nowe osobniki. Na końcach pędów znajdują się kwiaty obficie wytwarzające nektar o intensywnym aromacie. Przyciąga on owady i zwierzęta, które wpadają w pułapkę w zwężający się kielich kwiatowy. Sztywne włoski skierowane w dół uniemożliwiają wydostanie się. Po złapaniu zdobycz jest trawiona przez enzymy wewnątrz tykwy.

Wykorzystanie przez Na'vi i ludzi Edytuj

Boczne pędy tykwy nargilowatej są zbierane przez Na'vi, którzy wycinają z nich dzbany i misy. Dzięki temu, że pęd główny pozostawiają przy tej operacji nietknięty, wkrótce wyrastają nowe pędy boczne.

Botanicy, którzy przybyli na Pandorę z Ziemi, potrafią sterować produkcją i tworzyć "jednolite komplety naczyń". W tym celu dokarmiają równocześnie wszystkie odgałęzienia tykwy drobnymi zwierzętami. Te "naczynia" osiągają na Ziemi bardzo wysokie ceny, dlatego kilka z nich znajduje się już tam w muzeach lub w prywatnych kolekcjach szefostwa ZPZ.

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki