FANDOM

Thanator.JPG
Thanator
Informacje o gatunku
Rodzima planeta

Pandora

Nazwa Na'vi

Palulukan

Nazwa łacińska

Thanatora ferox

Skóra

ciemnopurpurowa / czarna, połyskująca

Wysokość

do 2,5 metra

Długość

do 5,5 metra

Za kulisami
Pojawia się w

Thanator (Palulukannavi - suchousty, co przynosi strachpl) - bardzo zwinny drapieżnik lądowy, będący na szczycie piramidy pokarmowej. Jest nazywany również Królem Pandory. Ponoć wywodzi się od wężowilka.

Anatomia Edytuj

Pamiętaj, masz niewiarygodnie mało czasu oraz tak naprawdę dwie opcje - albo ty go ubijesz, albo on ciebie. Ewentualnie masz jeszcze naprawdę nikłą szansę ucieczki.

Thanator jest jednym z największych (oprócz leonopteryksa) gatunków odkrytych jak do tej pory na Pandorze. Jego muskulatura jest wyraźna i imponująca. Zwierzę ma opancerzoną zarówno głowę, jak i resztę ciała. Kły, których drapieżnik ma 8, są niezwykle ostre, osiągają długość nawet 23 centymetrów. Wargi thanatora są ruchome i mają dodatkowe, mniejsze i cieńsze płyty, które mogą się podwijać i zwijać, żeby w pełni odsłonić swoje zęby.

Thanator.jpg

Wygląd zewnętrzny thanatora

W przeciwieństwie do innych zwierząt żyjących na księżycu thanator ma 10 "czułków" służących do odbierania boźdźców oraz łączenia się z innymi istotami. Prawdopodobnie z tego powodu thanator potrafi tak doskonale wyczuwać swoje ofiary (znane są przypadki, kiedy wyczuł zwierzę z odległości 13 km!). Oczy zwierzęcia nie są zbyt duże, mimo to świetnie widzi w ciemności. Jedynym wrażliwym na ostrzał broni Na'vi i ludzi miejscem jest wylot układu oddechowego, znajdujący się na szyi drapieżnika. Thanator ma ich kilka po każdej stronie, znów odróżniając się od innych zwierząt, które mają po jednym.

W części grzbietowej znajduje się aż 6 chitynowych płyt w części grzbietowej służących do odstraszania przeciwnika oraz wzmacniania detekcji ofiary. Podobnie jak reszta lądowych stworzeń thanator posiada 6 nóg, zakończonych dużymi i płaskimi łapami. Pazury są długie i niezwykle ostre, przypominają w tym trochę zęby zwierzęcia. Tylne łapy mają kształt podobny do łap ziemskich ssaków- w 3 miejscach są zagięte pod kątem prostym, a uda są szerokie. Ogon thanatora jest długi i spłaszczony, podobny do ogona ziemskiego bobra. Pokrywa go pancerz, dzięki czemu może on zadawać nim śmiertelne ciosy. Tak więc thanator jest doskonale przystosowany do ataków na inne zwierzęta, można ująć, że "ze wszystkich stron".

Odżywianie się Edytuj

Thanator jest drapieżnikiem i niezwykle dokładnie strzeże swojego terytorium, które może obejmować nawet 300 km kwadratowych. Gdy wyczuje ofiarę, najpierw zakrada się do niej, a potem zwinnymi i szybkimi ruchami atakuje. Biega bardzo szybko, przez co ofiara rzadko ma szanse ucieczki. Samego thanatora atakuje niewiele drapieżników, natomiast żaden nie zdoła go zabić. Nawet Na'vi, których znamy z odwagi, boją się tego zwierzęcia.

Głównym pożywieniem thanatora są sześcionogi, zmory leśne, prolemury lub inne, duże zwierzęta lądowe. Małych zazwyczaj nie atakuje, ponieważ, żeby się nasycić, potrzebuje dużej ilości pokarmu.

Siedlisko Edytuj

Thanator zamieszkuje lasy deszczowe. Zazwyczaj mieszka samotnie, lecz w okresie rozrodczym łączy się w parę z innym osobnikiem. Terytorium jednego Thanatora obejmuje około 300 km kwadratowych, i bardzo tego faktu pilnuje. Kiedy inny Thanator odważy się naruszyć jego terytorium, walczy on z nim. Wygrany zdobywa to terytorium, natomiast przegrany (jest zwykle bardzo ranny) zostaje zdany na pastwę losu, lub po prostu umiera.

Niebezpieczeństwo zwierzęcia Edytuj

Thanatora atakuje niewiele zwierząt, gdyż wszystkie się jego boją. Nawet żołnierze ZPZ, będący w kombinezonach PZM, mają małe szanse na przeżycie po spotkaniu z nim. Tylo doskonale wyszkolony marine SecOps czy doświadczony wojownik Na'vi mógłby go zabić, używając noża lub wyjątkowo wytrzymałej i ostrej strzały lub włóczni. Thanator ma tylko jedno wrażliwe na ostrzał miejsce - wylot układu oddechowego, a na brzuchu grubość pancerza jest nieco mniejsza, przez do można wbić tam nóż.

Thanator w kulturze Na'vi Edytuj

Thanator i neytiri.jpg

Neytiri na Thanatorze

Thanator budzi powszechny strach, nie pojawia się więc w żadnych dziełach (malarstwo, pieśni, tekstylia, broń, odzież) Na'vi. Według nich palulukan nie zasługuje na to.

Według informacji o Tsaheylu, czyli łącza pozwalającego na zdobycie więzi z innymi żywymi zwierzętami, Na'vi mógłby stać się jeźdźcem Thanatora (Palulukan makto). Taka sytuacja zdarzyła się w filmie, kiedy Neytiri po śmierci Seze zostaje zaskoczona przez Thanatora, który jednak nie chce jej zabić, lecz zostać jej wierzchowcem. Innym przykładem jest Able Ryder czy Hukato, członkowie klanu Tipani, którzy zostali jeźdźcami Thanatora. Takich Na'vi można porównywać do Toruk Makto, ponieważ okiełznali oni najgroźniejsze i największe zwierzę, a Thanatora można za takie uznać.

Na'vi używają zębów do wyrobu czółenka tkackiego.

Pojawienie się Edytuj

Thanator.JPG

Thanator zauważył Jake'a

Thanator pojawia się w filmie Avatar, gdy:

  • Jake Sully po raz pierwszy udaje się z Grace Augustine oraz Normem Spellmanem do lasu. Ciekawski Jake nie był zainteresowany skanowaniem roślin i udał się przypadkowo do siedliska Młotogłówów. Udało mu się uniknąć ataku, lecz z tyłu zaczaił się na niego Thanator. (Nie zaatakował on Młotogłowów, ponieważ pokazały one swoje kolorowe, odstraszające "czuby". Jest to jedna z nielicznych sytuacji, kiedy Thanator boi się zaatakować.) Zaczął gonić on Jake'a; z końcu bohater skacze w przepaść i gubi thanatora po drodze;
  • Neytiri, spadłszy z zabitej wcześniej Seze, postanawia się zemścić i uderzyć na żołnierzy ZPZ. Gdy Eywa zsyła stada wężowilków, Młotogłówów i zmor, przysyła też tamtejszego thanatora. Ten, zamiast zabić kobietę, kłania się jej, chcąc, żeby utworzyła z nim więź;
  • W finałowej walce z Quaritchem Neytiri jadąca na Thanatorze naskakuje na niego. Po trwającej kilka minut walce thanator ginie.

Cytaty Edytuj

So what about this one? Run, don't run? What?
"A co z tym jednym? Uciekać, nie uciekać? Co?")
Jake Sully na widok Thanatora.
Run! Definitely run!
("Uciekać! Zdecydowanie uciekać!")
Grace Augustine w odpowiedzi do Jake'a.

Ciekawostki Edytuj

  • James Cameron o tym gatunku: "Thanator zjadłby Tyranozaura na obiad, a Obcego na deser".

Zobacz też Edytuj

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki