Fandom

Avatar Wiki

SA-2 Samson

371stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Samson intro.jpg
Aerospatiale SA-2 Samson
Informacje o pojeździe
Stworzony przez

ZPZ

Używany przez

Ludzie

Użycie

lekki śmigłowiec wielozadaniowy

Rozmiar

15.9 m długości, 14.99 m szerokości

Szybkość

max. 267-270 km/h w atmosferze Pandory

Załoga

16 (w tym 2 pilotów i 2 pasażerów w kokpicie)

Zasięg

ok. 1500 km

Uzbrojenie

2 zestawy rakiet Hydra (wymiennych na działka kaliber 7,62 strzelające do przodu) i 2 boczne karabiny M60

Za kulisami
Wystąpienia

Avatar

Samsony znajdują się pod kontrolą cywilną. Narażone na akty piractwa.

Aerospatiale SA-2 Samson - średni, dwuwirnikowy, wielozadaniowy śmigłowiec używany przez ZPZ, gdzie pełni rolę "konia roboczego" w transporcie powietrznym, głównie do celów cywilnych. Uzbrojony jest on w dwa zasobniki rakiet kierowanych (bądź działka 7,62 mm) oraz dwa karabiny Hydra MBS-9M lub M60 montowane w drzwiach.

Budowa Edytuj

Śmigłowiec ten został zbudowany w (charakterystycznym i rozpowszechnionym przez film Avatar) układzie napędowym z dwoma wirnikami osiowymi osadzonymi osłonie pierścieniowej ustawionymi poprzecznie. Każdy z wirników składa się z dwóch trój łopatowych niezależnych wiatraków poruszających się w przeciwnych kierunkach (podobnie jak to ma miejsce w tzw. Układzie Kamowa), co zapewnia mu bardzo dobre właściwości manewrowe. Układ taki jako jedyny daje możliwość bezpiecznego katapultowania się pilota w razie niebezpieczeństwa (lecz, taka możliwość nie została pokazana w filmie). Oba wirniki mogą niezależnie odchylać się w przód bądź tył, a także niezależnie zmieniać moment obrotowy. Zastosowanie takiego rozwiązania w filmie pokazuje że został on znakomicie przygotowany z technicznej strony przez wybitnych specjalistów.

Rampa załadunkowa używana jest do transportu do 12 ludzi/avatarów lub towarów. Pozostaje ona zazwyczaj otwarta, co powoduje konieczność używania Egzopaków przez znajdujących się tam ludzi. Kokpit jest hermetycznie odizolowany co umożliwia tam pracę bez Egzopaków. Stałe ciśnienie wewnątrz kabiny jest utrzymywane w okolicach 0,3 psi, jednak w razie niekontrolowanej dekompresji, każdy z czterech fotelów posiada wmontowaną awaryjną maskę tlenową (BIBS). Na znajdującym się pod kadłubem maszyny haku (żurawiu) można powiesić dodatkowy lub ponadwymiarowy ładunek (np.: przenośne, kontenerowe laboratorium). Całość konstrukcji została obudowana pancerzem o grubości 12,7 mm.

Historia Edytuj

Samson był używany na Ziemi od dziesięcioleci. W różnorodnych misjach na Antarktydzie, w Himalajach, czy Hondurasie udowodniono że może on sprawnie latać zarówno w rzadkiej jak i gęstej atmosferze, w ekstremalnych temperaturach bez szczególnej konserwacji. Samson sprostał zapotrzebowaniu ZPZ na niezawodną i wytrzymałą latającą jednostkę transportową, ze wzmocnioną instalacją elektryczną, przygotowaną do rygorystycznych warunków Pandory.

Znane Samson'y Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • W rzeczywistości Aérospatiale to francuskie, państwowe konsorcjum lotnicze, producent śmigłowców i samolotów, cywilnych i wojskowych. Oddział zajmujący się konstrukcją śmigłowców w 1992 połączył się z analogicznym odziałem firmy DASA w tworząc Grupę Eurocopter.
  • Wygląd Samsona sugeruje iż było on wzorowany na EC 135/EC 145 (kokpit), V-22 Osprey (układ sterowania), Bell X-22 (wirniki tunelowe), Rodzina Bell UH-1 Huey, (rampa załadunkowa, wyloty silników i odgłosy), oraz helikopterach rosyjskiej firmy Kamow (układ, podwójnych, przeciwstawnych, współosiowych wirników)

Galeria Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki