Fandom

Avatar Wiki

Pandora

371stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja4 Udostępnij
Pandorapalneta.jpg
Pandora
Informacje o planecie
Atmosfera
  • azot
  • tlen
  • dwutlenek węgla - ponad 18%
  • ksenon - 5,5%
  • amoniak
  • metan
  • siarkowodór
Znane gatunki
Ważni mieszkańcy
Galaktyka

Droga mleczna

Za kulisami
Pierwszy występ

Avatar

Średnica 11447 km
Masa 0,72 ziemskiej
Grawitacja 0,8 g
Gęstość atmosfery 1,2 ziemskiej
Ciśnienie atmosferyczne 0,9 atm

Pandora - księżyc planety Polifem, znajdujący się w Alfa Centauri.

Położenie Edytuj

Pandorapalnet.jpg

Pandora (w tle Polifem)

Pandora jest jednym z 14 księżyców planety Polifem, znajdującym się na orbicie Alfa Centauri A. Odległość od naszej planety, Ziemi, wynosi około 4,371 lat świetlnych. Podróż między tymi dwoma planetami przy użyciu pojazdu ZPZ ISV Venture Star trwa w przybliżeniu 6 lat.

Środowisko Edytuj

Pandora bardzo przypomina Ziemię (te dwa ciała są niemal bliźniacze). Mimo to środowisko księżyca Polifema jest o wiele bardziej niebezpieczne i bardziej zdradzieckie niż na Ziemi. Jednak występują na obu planetach bardzo podobne stworzenia, jeżeli chodzi o wygląd, odżywianie się, polowanie, zwyczaje i rozmnażanie. Rośliny, choć z pozoru też podobne do naszych, bywają zupełnie inne. Zdecydowaną większość tutejszej flory stanowią rośliny kolorowe, bardzo rzadko spotykane naturalnie na Ziemi. Wiele z nich absorbuje trujące gazy z atmosfery, co znalazło powszechne zastosowanie na Ziemi (może się to okazać bardzo dla nas przydatne).

Sztorm pandora.jpg

Burza magnetyczna obserwowana na Pandorze

Na księżycu możemy spotkać piękne okazy natury, takie jak Kamienne Łuki, czyli wielkie, osiągające 500 metrów rozpiętości skały w tym właśnie kształcie oraz Góry Alleluja, czyli masywy przypominające ogromne głazy unoszące się tysiące metrów nad powierzchnią Pandory. Zapewnia to silne pole magnetyczne wytwarzane przez unobtanium oraz mała grawitacja tego egzoksiężyca.

Atmosfera Edytuj

Mimo tego, że pandorańska atmosfera zawiera podobne ilości tlenu w stosunku do Ziemi, nie sprzyja ludzkim płucom. Jest to spowodowane dużą ilością dwutlenku węgla oraz występowaniu siarkowodoru wyrzucanego przez wulkany. Pomocny staję się tu egzopak, który filtruje wdychane powietrze. Ponadto atmosfera na Pandorze zawiera ksenon, (ciężki gaz, który stanowi 5,5% objętości atmosfery) który odpowiedzialny jest za jej wysoką gęstość. Mimo tego, że powietrze na
Pandorrra.jpg
Pandorze jest gęstsze od ziemskiego, to ciśnienie na poziomie "0" jest niższe, ponieważ grawitacja na Pandorze jest o 1/5 słabsza niż na Ziemi.
Ikranayzmoraleśna.png

Lecąca Zmora leśna

Większa gęstość pandorańskiego powietrza oraz mniejsza grawitacja powodują, że wielu zwierzętom lata się trudniej, bo wolniej i jednocześnie wyżej, z powodu mniejszej grawitacji. Dlatego też latające stworzenia mają doskonałe przystosowania pozwalające na harmonijny lot. Zapewnia to przepływowy układ oddechowy, polegający na tym, że powietrze wlatuje przez otwory znajdujące się najczęściej na szyi i przelatuje przez puste w środku kości. Umożliwia to jednoczeście "przepływanie" w powietrzu podobnie jak rura płynąca w wodzie, bez niepotrzebnego tarcia oraz ochładzanie zmęczonych mięśni i ogrzanych kości.

Geologia Edytuj

Isv.jpg

Statek kosmiczny ISV lecący nad Pandorą

Budowa geologiczna księżyca przypomina budowę Ziemi - Pandora posiada żelaziste, płynne jądro, umieszczone w samym środku kuli księżyca, plastyczny płaszcz i półsztywną skorupę. Powierzchnię pokrywają liczne morza i lądy, jeziora i wyspy oraz stawy i półwyspy. Zamieszkują ją liczne gatunki roślin i zwierząt, których zdecydowana większość stanowią organizmy drapieżne lub jadowite. Niewiele z nich są łagodne, lecz mimo to Na'vi bardzo często wykorzystują ich właściwości do codziennego życia. Pomimo tych cech Pandora bardziej przypomina Ziemię niż jej naturalnego satelitę, ponieważ jest ona właśnie księżycem.

Nawet z kosmosu można dostrzec piękną, zielono-niebieską, znajomą powierzchnię planety. Podobieństwo Pandory z Ziemią jest niemal doskonałe.

Potężne burze magnetyczne powodowane przez interakcje z polem magnetycznym Polifema, śmiertelnie niebezpieczne zwierzęta, toksyczna atmosfera, nieporównywalne piękno i duchowa harmonia.

Potężnym źródłem energii są pływy powodowane przez sąsiednie księżyce. W związku z nimi dryf kontynentalny zachodzi z dużo większą prędkością a płyty tektoniczne częściej pękają, dlatego na Pandorze nie ma dużych kontynentów, za to aktywność geotermiczna i zjawiska wulkaniczne są intensywniejsze. Liczne gejzery i gorące źródła urozmaicają krajobraz. Często na Pandorze można zaobserwować tzw. burze magnetyczne, które przypominają łączenie dwóch linii elektrycznych. Odgłosy i światło są jednak podobne do burz występujących na Ziemi.

Pole magnetyczne Edytuj

Płynne żelaziste jądro Pandory z okrężnymi prądami wytwarza dwubiegunowe pole magnetyczne. Głęboko pod powierzchnią gruntu znajdują się złoża unobtanium, które zwiększają natężenie pola setki razy, osłaniając Pandorę przed promieniowaniem kosmicznym i materią wyrzucaną z Alfa Centauri A.

Dzięki ogromnym złożom owego minerału na Pandorze można podziwiać takie dzieła księżycowej natury, jak Kamienne Łuki czy Góry Alleluja.

Zasoby Edytuj

Jedynym znanym zasobem mineralnym jest unobtanium. To właśnie on jest powodem pojawienia się ludzi na księżycu.

Fauna Edytuj

Thanator.png

Thanator, pandorański drapieżnik

Zobacz więcej: Fauna Pandory

Księżyc Polifema zamieszkują liczne zwierzęta. Niemal wszystkie zwierzęta lądowe posiadają po 6 kończyn oraz gruby, chitynowy pancerz. Cechą wspólną wszystkich zwierząt (oprócz owadów i ryb) są czułki służące do wiązania Tsaheylu, czyli neuronalnego łącza, pozwalającego na kontaktowanie się ze wszystkimi istotami. Większość, a nawet wszystkie sklasyfikowane gatunki posiadają zdolność świecenia w nocy. Ta cecha zresztą jest charakterystyczna nie tylko dla królestwa zwierząt, ale również roślin.

Znakomitą większość pandorańskiej fauny stanowią drapieżniki, takie jak Thanator lub Wężowilk, nawet małe owady, takie jak piekielna osa są bardzo jadowite i potrafią porządnie ukąsić. Lecz niektóre ze zwierząt tylko sprawiają wrażenie groźnych, lecz są roślinożercami lub niemal najdelikatniejszymi stworzeniami. Takimi zwierzętami są: Żądłonietoperz, który pomimo swoich ostrych zębów zjada wyłącznie owoce albo Sześcionóg, który wyglądem przypomina nasze jelenie czy sarny.

Na Pandorze występuje również szereg zwierząt latających, doskonale przystosowanych do tej czynności. Dla przykładu Zmora górska, Zmora leśna lub ogromny Leonopteriks Wielki; wszystkie mają przepływowy układ oddechowy, który pozwala im na chłodzenie zmęczonych mięśni oraz sunąć między cząsteczkami powietrza bez niepotrzebnego tarcia. Występują również zwierzęta wodne, jak na przykład Dinichtoid, wyglądem przypominający nasze ryby oraz owady: Arachnoid oraz świecące robaki, które są najczęściej spotykane na księżycu.

Warto wspomnieć, że stworzenia żyjące na księżycu są zazwyczaj o wiele większe od zwierząt bytujących na Ziemi. Przykładem tego mogą być m.in. Gromowół oraz Młotogłów Tytanoder. Oba te gatunki osiągają po kilka metrów wysokości i długości

Flora Edytuj

Zobacz więcej: Flora Pandory

Większość planety pokrywa bogata roślinność - wysokie lasy, gęsta zieleń oraz duże skupiska wodorostów na wodach. Dużo w pandorańskich roślin jest drapieżnych. Przykładem jest Kielisznik, który dzięki włoskom skierowanymi ku dołowi potrafi "połknąć" nawet człowieka.

Zdecydowana większość również absorbuje trujące gazy, pochodzące z atmosfery. Ta cecha znalazła swoje zastosowanie na Ziemi. Przykładem jest Lód na patyku, który gromadzi w sobie pandorańską plazmę, silnie promieniującą. Przez to ma kolory neonowe, które na Ziemi można zobaczyć tylko "sztucznie" wytworzone.

Istotna część pandorańskich roślin nie nadaje się do jedzenia ze względu na toksyczną zawartość, zaś niektóre potrafią wybuchnąć kwasem.

Rdzenni mieszkańcy Edytuj

Rdzennymi mieszkańcami Pandory są inteligentni Na'vi, rasa bardzo podobna do ludzkiej. Różnicą jest 3-metrowy wzrost, kolor skóry, proporcje ciała, twarzy oraz obecność ogona i warkocza kryjącego skomplikowany system nerwowy. Mają zorganizowane społeczeństwo. To waleczne stworzenia, bardzo podobne do ziemskich Indian.

GaleriaEdytuj

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki