FANDOM

P.A.C. właściwie Pandora Air Traffic Control System (przez pilotów przezywany (od brzmienia) PAX, czyli bogini pokoju, co z kolej jest aluzją do polityki prowadzonej przez ZPZ) - zintegrowany system kontroli powietrznej Pandory. Wykorzystuje on główną stację radarową w Piekielnych Wrotach, oraz pomniejsze anteny przekaźnikowo-kontrolne, rozsiane po powichrzeni planety. Podstawą systemu jest sieć lokalizerów VOR i ILS. Te pierwsze pozwalają na skuteczne nawigowanie "z punktu do punktu" ponad lasami Pandory. Te drugie, z kolej umożliwiają dokładne manewry na lądowiskach poszczególnych baz i lotniskach węzłowych (np. w Hell's Gate). Wszyscy kontrolerzy pracują w jednym budynku, na wieży Piekielnych Wrót. Pozwala to na porozumiewanie się operatorów i większe panowanie nad przestrzenią powietrzną, jednak w wypadku dalszego rozrostu sieci baz i lotnisk na Pandorze należałoby pomyśleć o większym pomieszczeniu.

Jak głosi samo ZPZ, Samsony, w przeciwieństwie do Skorpionów czy C-21, pozostają pod cywilną jurysdykcją, jednak nie ma to żadnego realnego wpływu na sytuację w przestrzeni Pandory. Wszystkie te jednostki podlegają tej samej kontroli powietrznej, temu samemu dowództwu i mogą być w tym samym stopniu zmobilizowane do operacji cywilnych jak i militarnych (patrz atak na Drzewo-Dom, czy Drzewo Dusz). Model kodów operacyjnych nie jest zbyt rozbudowany (głównie przez brak nasłuchu, czy zagłuszania ze strony Na'vi) i opiera się na realnych nazwach samolotów. (tj. Samsony wzywane są od Samsonów itd.) oraz odpowiednich, przyporządkowanych im numerom bocznym.

Ciekawym aspektem jest korytarz podejścia Wahadłowców Walkiria, które swoje lądowanie mają wyczyszczone aż do lądowiska. PAC bardzo dba o ten sektor, ze względu na rodzaj lotów odbywanych przez Walkirie. Parę razy odbywały się incydenty na podejściu, jednak żaden nie skończył się poważniejszą katastrofą (najtragiczniejszy był wypadek Samsona 23 - jedna nieprzypięta osoba wypadła ze śmigłowca gdy ten robił gwałtowny unik, prawdopodobnie ginąc na miejscu. Ciała nigdy nie odnaleziono).

Główne lądowisko w Hell's Gate posiada cztery korytarze podejścia (2 tylko dla helikopterów). Pierwszy z nich prowadzi do pasa 45, drugi na podejście 23, tym pierwszym zazwyczaj podchodzi Walkiria, jednak nie kończy ona podejścia i i ustawia się w osi lądowiska VTOL, do którego od północy prowadzi ścieżka 0, a od południa 36.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki