Fandom

Avatar Wiki

Omaticaya

370stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja2 Udostępnij
Omaticaya.jpg

Klan Omaticaya

Omaticaya (w języku Na'vi: "Klan Niebieskiego Fletu") to jeden z wielu klanów Na'vi żyjących na Pandorze.

Miejsce zamieszkania i organizacja klanu Edytuj

Omaticaya zamieszkują Drzewo Domowe, czyli ogromne drzewo, z pustym pniem w jednym z lasów Pandory. W drzewie tym znajdują się liczne zagłębienia i nisze, w których mieszkańcy mogą wykonywać codzienne czynności. Spiralny układ wewnętrznych kolumn pozwala Na'vi poruszać się po wnętrzu Drzewa.

Nieopodal tego miejsca znajdują się Kamienne Łuki, czyli wielkie formacje skalne z wysoką zawartością rudy żelaza, które uformowały się najprawdopodobniej podczas kształtowania się Księżyca. W pobliżu Drzewa znajdują się też Góry Alleluja. To w nich mieszkańcy klanu przechodzą jeden z najważniejszych momentów w ich życiu, mianowicie rytuał Iknimaya, gdzie bratają się z własną Zmorą. Jest to jeden z najważniejszych dla nich wyborów, oprócz wyboru partnera, ponieważ Zmora towarzyszy Na'vi do końca swoich dni.

Niedaleko znajduje się również lokalne Drzewo Dusz, miejsce, gdzie siła Eywy jest najsilniejsza, oraz Drzewo Głosów, gdzie pary Na'vi zazwyczaj spędzają wspólną noc i odmawiają modlitwy. To właśnie te dwa miejsca przez tubylców są uważane za święte.

Na polankach niedaleko Domu wypuszczają konie, żeby mogły zdobyć pożywienie.

Olo'eyktan i Tsahik Edytuj

Tsutey.jpg

Tsu'Tey, jednoodniowy lider klanu

Początkowo przywódcą klanu był Eytukan, ojciec Neytiri. Po jego śmierci tytuł ten miał objąć Tsu'Tey, wybrany przez starszyznę klanu jako najlepszy wojownik. Niestety, został ciężko ranny (w tym stracił swoje Tsaheylu) dzień po przejęciu stanowiska podczas bitwy o Drzewo Dusz. Gdy umierał, poprosił Jake'a, żeby to on objął po nim miejsce jako Olo'eyktan oraz zabił go. Jake, choć z wielkim żalem i smutkiem, uczynił to. Od tej pory Sully jest przywódcą Omaticaya. Imię Tsahik przez cały czas nosi Mo'at, matka Neytiri, a przyszłą ma zostać właśnie jej córka i jednocześnie partnerka Jake'a.  

Wierzenia i kultura klanu Edytuj

Członkowie klanu Omaticaya, podobnie jak innych klanów, ma głęboką więź z Eywą oraz zwierzętami, żyjącymi na Pandorze. Są też głęboko związani ze sobą nawzajem. Cała rodzina wspólnie buduje hamaki. Przyjaciele oraz członkowie rodziny podarowują sobie w prezencie takie przedmioty jak np. stojak na rzeczy osobiste. Gdy organizowane są świętowania i polowania, wszyscy biorą udział, częstują się nawzajem posiłkami i pomagają upolować zwierzę. Wszystko to, żeby wzmacniać więzi łączące klan. Jednym słowem: wszyscy dla wszystkich.

Na'vi rytuał.jpg

Mianowanie wojownika na członka klanu Omaticaya

Na'vi powiadają, że każdy rodzi się dwa razy.

Według ich przekonania drugi raz to po prostu zajęcie pozycji wśród "ludzi", czyli stanie się pełnoprawnym członkiem klanu. U Omaticaya ten rytuał polega na wspólnej modlitwie o konkretnego wojownika, a następnie położeniu rąk na jego ramieniu (rzecz jasna, nie wszyscy zdołają to zrobić, więc łapią innego trzymającego, tworząc coś na kształt gwiazdy). W pierwszej kolejności wojownika trzymają: Olo'eyktan oraz Tsahik, potem księżniczka i książę klanu, potem reszta Na'vijczyków. Taki mianowany już Na'vi zyskuje prawa "łowcy", może wystrugać łuk z gałęzi Drzewa-Domu i wybrać sobie partnerkę.

Również więź z Eywą odgrywa ogromne znaczenie w ich życiu. Miejsce zamieszkania Omaticaya ma doskonałe położenie, mają oni bowiem bliski dostęp do najświętszych miejsc związanych z ich bóstwem. Przy Drzewie Dusz odmawiają swoje modlitwy i prośby. Tam też przenieśli się po zniszczeniu ich Domu, bo była to ich jedyna nadzieja.

Fakt, że w pobliżu domu Omaticaya osiedlili się ludzie z Ziemi, bardzo utrudniał i brzydził im życie. Zniszczyli oni bowiem wiele dzieł pandorańskiej natury, głównie tych związanych z Eywą. Bardzo przez to znienawidzili "ludzi chodzących we śnie" i nie wpuszczali ich na swój teren. Chcieli zabijać każdego, którego zauważą. Nie szanowali i nie doceniali ich, jak również ich działań, nawet tych, które dążyły do pomocy Na'vi. Mimo to później zaczęli szanować i pomagać tym Avatarom, które chciały im pomóc i przez to byli nielubieni i więzieni przez żołnierzy ZPZ. Na'vi jednak im pomagali, w zamian za ich pomoc i troskę.

Historia klanu Edytuj

Niewiele wiadomo o początku życia klanu. Można opisać tylko te czasy, które reżyser James Cameron pokazał nam w filmie. Klan Omaticaya wiódł spokojne i normalne życie. Pierwszym, znanym wydarzeniem historycznym klanu jest stanie się prapradziadka Neytiri Toruk Makto. Panował wówczas okres wielkiego smutku, spowodowany najprawdopodobniej przez wojnę z innymi klanami. Jego prawnuk, Eytukan, związał się z Mo'at. Spłodzili oni razem dwie córki: Neytiri oraz Sylwanin. Zaś młody Tsu'Tey, syn Ateyo, już wtedy został wybrany na partnera Neytiri oraz przyszłego lidera klanu.

Mniej więcej wtedy na Pandorze pojawiła się organizacja ZPZ, której zależało tylko i wyłącznie na zdobyciu cennego minerału, unobtanium. Jednak żeby wynagrodzić te straty Na'vi, stowarzyszenie utworzyło program Avatar, żeby poznać bliżej samych Na'vi i ich kulturę oraz bezpiecznie poznawać gatunki flory i fauny na księżycu, bez narażania zdrowia ciała ludzkiego. Omaticaya z początku ciepło i miło ich przyjęli. ZPZ założyło nawet szkołę, w której młodzi Na'vi mieli szansę nauczenia się języka angielskiego. Jednak gdy żołnierze ZPZ zabili kilkoro dzieci (w tym Sylwanin), stosunki między klanem a organizacją zmieniły się na gorsze. Omaticaya wytępili ich ze swojej ziemi, zaś gdy przybył do nich Jake Sully, chcieli go zabić, jednak Eywa w porę dała znak, żeby tego nie czynili. Neytiri została wybrana przez swoją matkę, aby uczyła Jake'a ich obyczajów. Dziewczyna nie była z tego powodu zadowolona, jednak zgodziła się. Jake pilnie się uczył ich obyczajów. W międzyczasie ZPZ nadal niszczyło pandorańskie lasy.

Hneytirijake.png

Jake i Neytiri przed wspólną nocą

W końcu doszło do stosunku intymnego między Jake'm i Neytiri. Fakt ten wzbudził oburzenie u starszyzny klanu, ponieważ dziewczyna miała być partnerką Tsu'Tey'a. Dodatkowo wzburzyło ich to, że księżniczka klanu została złączona z "człowiekiem z nieba". Tsu'Tey chciał zabić Jake'a, jednak w porę powstrzymała go Neytiri. Jednak gdy krótko przez zniszczeniem Domu Jake powrócił i powiedział im o tym wydarzeniu, dziewczyna nie chciała go znać. Eytukan kazał wojownikom związać jego i Grace Augustine, która przebywała akurat w Drzewie Domu. Błagała ona klan, żeby uciekał, jednak nie chcieli oni jej słuchać.

Drzewodomneytiri.jpg

Zburzenie Drzewa Domowego

Niedługo potem ZPZ przyleciało swoimi maszynami i zniszczyło Domowe Drzewo. Wtedy cały klan uciekł do lasu, lecz wielu Na'vi zostało zabitych przez przewracające się wielkie Drzewo. Mo'at podeszła do Jake'a i Grace z nożem, jednak ich obawy okazały się fałszywe. Tsahik uwolniła ich, żeby też mieli szansę ucieczki.

If you are one of us, help us.
("Jeżeli jesteś jednym z nas, pomóż nam.")
- Mo'at do Jake'a i Grace Augustine
Neytiri and Eytukan.jpg

Eytukan przekazuje łuk Neytiri

Jake pomógł jej i Na'vi uciec spod walącego się pnia. Wtedy też zginął Eytukan, trafiony odłamkiem Drzewa prosto w brzuch. Gdy Neytiri go znalazła, zaczęła rozpaczać nad ciałem ojca. On jednak przekazał jej łuk oraz władzę nad klanem, po czym umarł. Gdy Jake pojawił się i współczuł jej, ona jednak kazała mu się wynosić i nigdy nie wracać. W tym samym czasie żołnierze ZPZ wyłączyli połączenie psioniczne, łączące go z Avatarem.

Toruk jake.jpg

Szósty Toruk Makto - Jake Sully

W ciele człowieka, wraz z Grace Augustine, Normem Spellmanem oraz Trudy Chacon uciekli w okolice lasu przy Drzewie Dusz. Grace została ranna po strzale Quaritcha. Gdy dotarli na miejsce, Jake ponownie powrócił do ciała Avatara.

Po śmierci Eytukana, liderem klanu został Tsu'Tey, a klan Omaticaya przeniósł się pod Drzewo Dusz, gdzie był bezpieczny. Rankiem, podczas odmawiania modlitwy do Eywy na cały klan padł cień. Gdy zobaczyli, że leci prosto na nich Toruk, zaczęła się panika. Jednak okazało się, że jest to Jake Sully jako Toruk Makto. Tsu'Tey od razu zaczął go respektować.

Tsujake.jpg

Jake przemawia do Omaticaya

Tsy'Tey, Ateyo's son, I'm standing here, I'm ready to serve Omaticaya people.
("Tsu'Tey, synu Ateyo, staję przed tobą gotów służyć ludowi Omaticaya.")
- Jake Sully do Tsu'Tey'a.

Toruk Makto... I will fly with you.
("Toruk Makto... polecę z tobą.")
- Tsu'Tey w odpowiedzi do Jake'a

Jake poprosił więc lud Omaticaya o pomoc w uratowaniu życia Grace. Tak też się stało, jednak ta próba nie powiodła się. Grace umarła i trafiła do Eywy.

Jake przemowa na'vi omaticaya.jpg

Jake przemawia do Omaticaya

The Sky People showed, that they can take whatever they want. We will send them new message. So fly now, with me, my brothers, sisters. We will show them, that they can not take whatever they want. And this- this is our land!
("Ludzie Nieba pokazali, że mogą wziąć co chcą. Też im coś pokażemy. Lećcie ze mną, na skrzydłach wiatru, moi bracia i siostry. Pokażemy im, że nie mogą wziąć czego chcą. I to- jest nasza ziemia!")
- Jake w przemówieniu do Omaticaya

Tsu'Tey tłumaczył słowa na język Na'vi, a z każdym nabierał coraz więszego szacunku do Toruk Makto. Więc cały klan poleciał po inne w celu przygotowań do wojny. Do walki wezwali m.in Klan Jeźdźców oraz Klan znad Wschodniego Morza.

Tsu'Tey Death2.jpg

Tsu'Tey przekazuje władzę Jake'owi

Następnego dnia rozpoczęła się bitwa o Drzewo Dusz, które chcieli zniszczyć żołnierze ZPZ dla kolejnych "zbiorów" unobtanium. Jako pierwsi uderzyli Na'vi. Niestety, wielu z nich poległo, podobnie jak żołnierzy ZPZ. W tej bitwie doszło do tragicznego i historycznego wydarzenia - został ranny Tsu'Tey, wówczas Olo'eyktan. Po ostatecznej klęsce ZPZ i dwukrotnego uratowania Jake'a przed śmiercią przez Neytiri, poszli we dwójkę do miejsca, w którym znaleziono ciało umierającego Tsu'Teya. Przekazał on władzę Jake'owi i kazał mu go zabić. Jake z bólem serca uczynił to. Został stał sie nowym Olo'eyktanem oraz Na'vi, na zawsze.

Specjalności klanu Edytuj

Główną specjalnością klanu jest tkactwo. Oprócz tego, wojownicy słyną z jazdy konnej oraz lotu na zmorach. Często biorą udział w polowaniach.

Atrybuty klanu Edytuj

Głównym atrybutem klanu była oczywiście jego specjalność, czyli tkactwo. Totem, symbolizujący jeden z najważniejszych atrybutów, przedstawia głowę Toruka, którego jeźdźcem był prapradziadek Neytiri.

Znani członkowie Edytuj

Główni Edytuj

Inni Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • W oryginalnym scenariuszu Avatara z 1994 roku (Projekt 880), klan Omaticaya jest znany jako Tsumongwi.

Zobacz też Edytuj

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki