Fandom

Avatar Wiki

Neytiri

371stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Neytiri Profil.jpg
Neytiri Dis'kahan Mo'at'itey
Informacje biograficzne
Żyje na

Pandora

Klan

Omaticaya

Partner

Jake Sully

Ikran

Seze

Zajęcie

Tsahik

Opis fizyczny
Gatunek

Na'vi

Status

Żyje

Płeć

Kobieta

Rodzina
Członkowie rodziny
Przynależność
Tytuł(y)
  • Lider klanu (tymczasowo)
  • Tsahik
Wierność
  • Na'vi
  • Klan Omaticaya
Za kulisami
Grana przez

Zoe Saldana

Pierwszy występ

Avatar

Neytiri Dis'kahan Mo'at'itey (znana jako Neytiri) - Na'vi, księżniczka klanu Omaticaya, córka Eytukana i Mo'at, partnerka Jake'a Sully'ego.

Biografia Edytuj

Dzieciństwo Edytuj

Neytiri urodziła się jako Neytiri Dis'kahan Mo'at'itey, co oznacza córkę Mo'at i Eytukana. Wychowywała się słuchając pieśni, tak jak każdy młody Na'vi w jej wieku.

Angielskiego nauczyła się w szkole dr Augustine. Niestety po pogorszeniu się stosunków między Na'vi i ludźmi szkoła została zamknięta i jej angielski nie jest zbyt płynny, wyraźnie słychać też akcent Na'vi.

Neytiri poznaje Jake'a Sully'ego Edytuj

Pocałunek.jpg

Neytiri i Jake

Podczas polowania w lesie, Neytiri zauważyła avatara. Była bliska przeszycia go strzałą, ale nasiona Drzewa Dusz powstrzymały ją przed tym, delikatnie dotykając grotu strzały. Kiedy avatar został zaatakowany przez watahę wężowilków, Neytiri pospieszyła mu z pomocą. Avatar przedstawił się jako Jake Sully i podziękował za ratunek.

Wprowadzenie Jake'a w obyczaje Omaticaya Edytuj

Ney banshee.jpg

Neytiri opowiada Jake'owi o Ikranach

Neytiri uczyła Jake'a ujeżdżać Pa'li i Ikrany, a także sposobu poruszania się po dżungli, polowania, rozpoznawania niebezpiecznych zwierząt i roślin. Ważnym elementem była nauka języka Na'vi. Każdy kolejny dzień edukacji przybliżał obojga do siebie.

Zniszczenie Drzewa-Domu Edytuj

Po wspólnej nocy z Jake'iem, Neytiri obudził hałas buldożerów ZPZ niszczących Drzewa Głosów. Neytiri nie mogła obudzić Jake'a, ponieważ jego świadomość znajdowała się w ciele człowieka. Po chwili, gdy Jake wrócił do Avatara, szybko zniszczył kamery jednego z buldożerów, żeby zmusić go do zatrzymania się. Równie szybko jednak musiał się wycofać, ostrzelany przez żołnierzy piechoty osłaniających maszyny. Po powrocie do Drzewa-Domu, Jake spróbował wyjawić prawdziwy cel swojej obecności, ale zanim mu się to udało Neytiri zauważyła, jak avatary Jake'a i Grace opadają bezwładnie na ziemię. W tym momencie Tsu'Tey podjął próbę podcięcia gardła Jake'a Sully'ego, ale Neytiri obroniła nieprzytomne ciało swojego partnera.

Kiedy oba avatary obudziły się ponownie, Jake wyjaśnił, że został tu przysłany przez ZPZ w celu namówienia plemienia do przeprowadzki. Słysząc to, Neytiri była na niego wściekła, zaś oba avatary zostały nazwane zdrajcami, pojmane i związane. Nagle przybyła flota pułkownika Quaritcha i rozpoczęła ostrzeliwanie Na'vi i Drzewa-domu pojemnikami z gazem łzawiącym. Członkowie plemienia próbowali razić samoloty strzałami, jednak byli bezradni. Mo'at uwolniła Jake'a oraz Grace i desperacko błagała o pomoc, lecz Drzewo-Dom upadło zniszczone. Gruby konar przypadkowo zranił Eytukana; umierającego ojca po chwili odnalazła Neytiri. Przed śmiercią Eytukan wręczył jej swój łuk. Neytiri była zdruzgotana. Podszedł do niej Jake, ale ta ogarnięta gniewem i rozpaczą rozkazała mu się wynosić i nigdy nie wracać.

Zbieranie klanów do bitwy Edytuj

Neytiri2.jpg

W barwach wojennych.

Neytiri, Mo'at, Tsu'Tey wraz z ocalałymi członkami klanu udali się do Drzewa Dusz i rozpoczęli modlitwy do Eywy. Jake przybył tam na grzbiecie Wielkiego Leonopteryksa, w związku z czym Omaticaya na czele z Neytiri i Tsu'Tey, ponownie go akceptuje. Jake został szóstym Toruk Makto i "przywódcą" plemienia. Sully poprosił Mo'at o pomoc i przyniósł ciało ciężko rannej Grace. Tsahik spróbowała przetransferować jej świadomość na stałe do avatara, jednak z powodu zbytniego osłabienia rannej nie udało jej się to i Grace odeszła do Eywy. Jake poprosił Tsu'Tey`a o tłumaczenie, po czym rozpoczął przemowę do Na'vi.

Następnie wraz z Neytiri zaczął podróż do innych okolicznych klanów, chcąc zebrać je w sprawie walki z zagrażającymi Pandorze ludźmi.

Finałowa bitwa Edytuj

Ikran jpg.jpg

Neytiri i Seze

W finałowej bitwie Neytiri zabiła strzałami z łuku pułkownika Quaritcha oraz co najmniej jednego żołnierza na pokładzie Walkirii. Walczyła łukiem ceremonialnym swojego ojca, Eytukana, który zginął wskutek przebicia klatki piersiowej odłamkiem Drzewa-Domu.

Neytiri with bow.jpg

Neytiri strzelająca do Quaritcha

Gdy zginęła jej zmora Seze, dosiadła Thanatora, który ją wybrał na swojego makto. Uratowała Jake'a przed śmiercią na skutek uduszenia, nakładając mu egzopak. Wcześniej uratowała go przed śmiercią z rąk Quaritcha, strzelając do niego z Łuku.  

Związki Edytuj

Jake Sully Edytuj

At the tree of voices2.jpg

Neytiri i Jake przed wspólną nocą

Neytiri jest partnerką Jake'a, wybrała go dla siebie zamiast Tsu'Teya. Co najmniej pięciokrotnie uratowała mu życie: pokonując Wężowilki, odciągając od buldożera,odciągając Tsu'teya, zabijając pułkownika Quaritcha i nakładając duszącemu się Jake'owi egzopak.

Tsu'Tey Edytuj

Neytiri i Tsu'Tey mieli w przyszłości być parą i wspólnie rządzić ludem Omaticaya. Dwójka razem dorastała i wychowywała się, jednak później Neytiri wybrała Jake'a na swojego partnera. Po ich wspólnej nocy Tsu'Tey próbował zabić Jake'a za odbicie Neytiri, ta jednak obroniła avatara przed swoim niedoszłym małżonkiem. Tsu'Tey zginął w Wielkiej Bitwie z rąk marine ZPZ.

Eytukan Edytuj

Neytiri cries.jpg

Neytiri płacze po śmierci ojca, Eytukana

Neytiri darzy swojego ojca dużym szacunkiem. Po jego śmierci odbiera od niego łuk i wykorzystuje go do obrony swojego klanu, tak jak nakazał jej ojciec.

Mo'at Edytuj

Neytiri bez wahania wykonuje polecenia matki, z jednym wyjątkiem - kiedy Mo'at nakazała jej naukę Jake'a zwyczajów Na'vi.

Dr. Grace Augustine Edytuj

Neytiri wydaje się szanować Grace, chociaż ich relacje nie są do końca jasne. Film sugeruje, że uczęszczała do szkoły prowadzonej przez panią naukowiec. Neytiri była podobno jej najlepszą uczennicą (wg scenariusza). Ich wspólne zdjęcie wisi na lodówce w górskim laboratorium.

Cytaty Edytuj

You have a strong heart. No fear. But You're stupid, ignorant like a child!
("Masz silne serce. Bez Strachu. Ale jesteś głupi, ignorancki jak dziecko.")
- Do Jake'a podczas pierwszego spotkania.

Our Great Mother does not take sides, Jake. She protects only the balance of life.
(Nasza Wielka Matka nie jest stronnicza, Jake. Stoi tylko na straży równowagi życia.)
- Do Jake'a w czasie modlitwy do Drzewa Dusz.

You will never be one of The People!
(Nigdy nie będziesz jednym z "Ludzi"!)
- Neytiri do Jake'a po wydaniu prawdziwego celu jego przybycia.

Ikran is not horse. Once tsaheylu is made, ikran will fly with only one Hunter in the whole life.
(Ikran to nie koń. Kiedy powstanie więź, Ikran całe życie będzie latał tylko z jednym jeźdźcem.)
- Neytiri opowiada o zmorach.

He will try to kill you.
(Będzie próbował Cię zabić.)
- Neytiri wyjaśnia Jake'owi skąd się dowie, że zmora go wybrała.

I am with you now Jake. We are mated for life.
(Jestem teraz z Tobą, Jake. Jesteśmy parą na całe życie.)
- Neytiri po wspólnej nocy z Jake'iem.

I See you.
(Widzę Cię.)
- Neytiri do Jake'a po uratowaniu mu życia.

Ciekawostki Edytuj

  • W pierwszej wersji scenariusza Neytiri nosiła imię "Zuleika Te Kaha Polenoma"[1].
  • W scenariuszu na końcu filmu jest scena ukazująca Neytiri w ciąży. Nie została ona zamieszczona w finalnej wersji filmu[2].
  • Podczas bitwy o Drzewo Dusz na ciele Neytiri odbita jest pięciopalczasta dłoń, najprawdopodobniej należąca do Jake'a[3].
  • Pełne imię Neytiri w scenariuszu brzmi "Neytiri te Ckaha Mo'at’ite"[4].
  • Neytiri urodziła się w roku 2136[5].

Galeria Edytuj

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki