FANDOM

Toruk.JPG
Leonopteriks Wielki
Informacje o gatunku
Rodzima planeta

Pandora

Nazwa Na'vi

Toruk

Nazwa łacińska

Leonopteryx rex

Skóra

szkarłatna, żółta i czarna

Pióra

brak

Długość

24,4 metra

Za kulisami
Pojawia się w

Leonopteriks Wielki (w języku Na'vi Toruk, "Ostatni Cień") - jeden z największych drapieżników na Pandorze.

Nazwa Edytuj

Toruk ikran.jpg

Porównanie głowy Toruka i ikrana

Jego łacińska nazwa Leonopteryx rex oznacza "skrzydlaty król lew" (od greckich słów: λέων leon - lew, πτέρυξ pteryx - skrzydło i łacińskiego słowa rex - król).

Nazwa Na'vi brzmi Toruk, czyli "ostatni cień".

Anatomia Edytuj

Toruk makto jake.jpg

Stojący na tylnych "nogach" Toruk i widoczne rozdzielające się membrany

Toruk 2.jpg

Wygląd zewnętrzny Toruka

Leonopteryx jest podobny do zmory górskiej lub leśnej, choć jest znacznie (około 2 razy od górskiej i 4 od leśnej) większy. Ma kolor szkarłatny, z czarnymi i żółtymi pręgami oraz podobnie jak inne latające stworzenia, opływowy kształt ciała. W odróżnieniu od zmor, Toruk posiada potężne szpony na spodniej części tułowia, przypominające szpony naszych ptaków, dwa grzebienie kostne na głowie (na górze i dole) koloru niebieskiego. Ów grzebień służy do rozpruwania brzucha ofiary oraz "koszenia" roślinności utrudniającej lot. Podobnie jak u zmory, błona rozciągająca się po bokach paszczy oraz ostre zęby skierowane ku przełykowi zapobiegają uciekaniu schwytanej ofiary (pokarmu).

Dwie pary oczu są małe i umieszczone w lekkich wgłębieniach w głowie, żeby nie wysuszały się na powietrzu. Ma rozdwojony ogon koloru niebieskiego, również takiego koloru ma język. Jego potężne szczęki są wystarczająco duże i silne, żeby przeciąć Zmorę Górską lub leśną w locie.

Skrzydła stworzenia mają dużą powierzchnię i mogą bez problemu unieść dużą masę zwierzęcia. Ich końcówki składają się w trzech oddzielnych, sitowatych membran, które się rozdzielają i służą jako hamulec bądź napęd lub mogą zachodzić na siebie, tworząc jednorodną powierzchnię i nie utrudniać lotu. Druga para skrzydeł jest mniejsza i pomaga w unoszeniu się w powietrzu. Ta siła jest potrzebna, ze względu na większą gęstość pandorańskiego powietrza. Leonopteriks oddycha i chłodzi swoje ciało bardzo efektywnie dzięki systemowi wentylacji "flow-thru". System ten polega na tym, że w czasie lotu powietrze wlatuje przez otwór oddechowy, a kości są w środku puste i dzięki temu powietrze chłodzi zmęczone i rozgrzane mięśnie. Tak jak w przypadku wielu innych zwierząt Pandory, kości Leonopteriksa są wzmocnione włóknem węglowym.

Oprócz tych przystosowań do lotu, możemy, podobnie jak u zmory, wymienić przystosowania do życia na lądzie. Długie, ostre pazury znajdujące się na czubku kończyn podtrzymujących skrzydła zwierzęcia, pomagają zawieszać się na skałach i innych skalnych terenach. Owe pazury oraz szpony umieszczone pomiędzy dwoma mniejszymi skrzydłami służą jako swego rodzaju nogi. Skrzydła mogą się składać, żeby nie przeszkadzać w poruszaniu się, dzięki ruchomym membranom.

Odżywianie Edytuj

Toruk ikrany.jpg

Leonopteryx polujący na lecące zmory górskie

Leonopteryx odżywia się mniejszymi od siebie zwierzętami, takimi jak: zmora górska, zmora leśna, sześcionóg itd. Nie atakuje jednak kilka razy od siebie mniejszego Thanatora ze względu na jego równie wielkie niebezpieczeństwo co Toruk. Czasami atakuje też samotnych Na'vi, którzy czują przed nim lęk.

Jeżeli Toruk rzuci na Ciebie ciebie cień, będzie to ostatni cień, jaki ujrzysz w życiu.

Samego leonopteriksa nic nie atakuje, ponieważ jest on prawdopodobnie największym i najgroźniejszym stworzeniem odkrytym na Pandorze. Większa jest tylko niesmaczna Medusa aerocoelenterates, lecz bardzo rzadko spotykana i jedzona w ostateczności.

Siedlisko i tryb życia Edytuj

Floating mountains.png

Miejsce gniazdowania Toruka

Gniazda Leonopteriksów są bardzo trudne do odnalezienia, lecz kilka odkryto w Górach Alleluja.

Ten gatunek łączy się w pary na całe życie i rozmnaża raz na dwa lata. Potomstwo liczy zazwyczaj około jednego lub dwóch osobników. W powietrzu porusza się pojedynczo lub parami (gdy jest to para połączona Tsaheylu na całe życie), jak dotąd nie zaobserwowano większej grupy.

Leonopteriksy nie przepadają za innymi osobnikami swego gatunku. Grupa ludzi zaobserwowała kiedyś walkę między dwoma osobnikami, prawdopodobnie o samicę. Walka ta trwała 2 godziny, po czym zakończyła się śmiertelnym upadkiem obu bestii na ziemię.

Leonopteriks w kulturze i wierzeniach Na'vi Edytuj

Neytiri toruk.jpg

Neytiri opowiada Jake'owi o swoim prapradziadku, piątym Toruk Makto

Toruk jest jednym z podstawowych elementów Na'vi w ciągłości natury. Wzbudza powszechny lęk wszystkich klanów Na'vi. Dlatego też osoba, którą Toruk wybierze na swojego Makto, czyli jeźdźca, jest uznawana przez innych tubylców za potężną osobistość, posiadającą "władzę" nad wszystkimi Na'vi na całej Pandorze. Według wierzeń mieszkańców księżyca, sama Eywa wybiera jednego z ludzi na Toruk Makto, najczęściej podczas okresu Wielkiego Smutku. Taka sytuacja nie zdarza się jednak często, do tej pory miała miejsce zaledwie 6 razy od czasu Pierwszych Pieśni. Znanymi Toruk Makto byli: prapradziadek Neytiri oraz Jake Sully.

Brutalne piękno i szlachetność Toruka nadały mu centralne miejsce w tradycji i kulturze Na'vi. Jest czczony w tańcu, śpiewie i w posągach symbolizujących zarówno strach, jak i szacunek do tego stworzenia.

Pojawienie się Edytuj

Toruk bok.jpg

Komputerowy model Toruka

W filmie, w pierwszej wersji kinowej pojawia się bezpośrednio po scenie prezentującym inicjacyjny obowiązkowy rytuał Iknimaya, a w wersji rozszerzonej oraz kolekcjonerskiej po scenie polowania na gromowoły. Potem pokazany jest, gdy Neytiri pokazuje Jake'owi totem z Torukiem prapradziadka po umknięciu przed goniącym za ich zmorami Torukiem oraz gdy Jake zostaje 6. Toruk Makto, a następnie podczas wojny.

Galeria Edytuj

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki