Fandom

Avatar Wiki

Kombinezon PZM

371stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Kombinezon PZM.jpg
Platforma Zwiększonej Mobilności
Informacje o pojeździe
Stworzony przez

ZPZ

Używany przez

Człowiek

Użycie

Ciężkie wsparcie bojowe

Rozmiar
  • 4.205 m wysokości
  • 2.83 m szerokości
  • 1,700 t (w zależności od rodzaju
Za kulisami
Wystąpienia

Kombinezon PZM (Platforma Zwiększonej Mobilności) - mobilna uzbrojona platforma, będąca złożonym i nowoczesnym systemem broni, obsługiwanym przez jednego żołnierza. Są używane przez służbę bezpieczeństwa ZPZ, o nazwie SecOps na Pandorze.

Ogólnie Edytuj

AVATAR AMP SUIT00:41

AVATAR AMP SUIT

Jest to udoskonalona forma egzoszkieletu, stosowanego na Ziemi już na początku XXI wieku. Była ona wielokrotnie poprawiana i unowocześniana podczas służby wojskowej w niezliczonej ilości walk w ciągu dziesięcioleci. Opracowano m.in. szczelne modele przystosowane do toksycznego środowiska. Kombinezon jest powszechnie stosowany w koloniach na Księżycu i Marsie. Jego możliwości okazały się również nieocenione w środowisku Pandory. Jego pełna nazwa to Platforma Zwiększonej Mobilności Mitsubishi MK-6, zaś Na'vi nazywają je "tarcza, która chodzi" lub "kroczący niedemon".

AMP-HUD Screen.jpg

Kokpit PZM

Składa się z kokpitu sterującego, wbudowanego w konstrukcję kadłuba maszyny, dwóch "odnóży" odpowiadających za ruch maszyny oraz dwóch "rąk", niezbednych do wykonywania zadań operacyjnych lub posługiwania sie ciężką bronią (GAU-90 czy FD-11). Ponadto maszyna posiada zespół systemów lokalizacyjnych (GPS), NV do nawigacji i kierowania, komunikacyjnych oraz tych, odpowiadających za walkę (namierzające FLIR). W skład tego wchodzą równiez elektroniczne systemy monitorowania (m.in. pobliskiego terenu) i głosowe wydawanie poleceń. Dodatkowo Platforma posiada urządzenia pozwalające użytkownikowi na normalne oddychanie - bez potrzeby używania Egzopaków - podczas przebywania w kokpicie.

AMP Cockpit 02.jpg

Kokpit PZM widoczny od zewnątrz

Maszyny kroczące ciężkiego wsparcia bojowego - sterowane przez człowieka - potęgują siłę i mobilność żołnierza lub pracownika cywilnego, zapewniając mu jednocześnie ochronę przed działaniami militarnymi wrogich wojsk i niesprzyjającymi czynnikami naturalnymi. W przeciwieństwie do egzotycznych modeli, gdzie bronie zostały zintegrowane w kończynach, kombinezon PZM jest w stanie odtworzyć wszystkie wykonane czynności przez - kierującego nim - żołnierza. Ponieważ żołnierze spędzają większość czasu na załadunku i rozładunku cargo oraz wykonywaniu innych zadań operacyjnych, stwierdzono, że PZM potrzebuje funkcjonalności podobnej do ludzkiej - mianowicie dwóch nóg i dwóch bardzo zręcznych rąk. Pozwala to nie tylko na szeroki zakres działania, ale zezwala również, aby kombinezon mógł obsługiwać różne rodzaje broni.

Mimo żyroskopów i układów stabilizujących kombinezony łatwiej wywrócić, niż przyznaje ZPZ, kawałek drutu w odpowiednim miejscu załatwia sprawę. Poza tym taśmowym magazynkom działek zdarza się zacinać.

Sprawnej obsługi kombinezonu można nauczyć się w niecałe dwa miesiące. Broń i nogi PZM są bezpośrednio zależne od operatora, który dzięki specjalnym czujnikom ruchu może "wydawać polecenia" Platformie. Gdy operator robi dane ruchy rękami lub nogami, to PZM w tym samym momencie wykonuje te czynności. Jednak ze względu na niewielką ilość miejsca w kombinezonie, nie jest możliwe wykonywanie dużych kroków maszyną. Dlatego też komputer pokładowy uruchamia specjalny "ruch nóg", który działa na zasadzie autopilota. Dużo więcej czasu zajmuje opanowanie sztuki podnoszenia PZM-a z pozycji leżącej do pionowej. Jednak kombinezony wyposażone są w żyroskopy mające specjalny system autobalansu, dzięki któremu Platforma nieczęsto się przewraca. W przypadku zranienia lub śmierci operatora, kombinezon PZM automatycznie powraca do bazy. Minimalizuje to straty finansowe.

Pojawienie się Edytuj

Kombinezony PZM są widocznie w wielu momentach filmu. Są one głównie przeznaczone do obrony bazy i zadań patrolowych. Jake Sully jest wyznaczony do Pułkownika Quaritcha i znajduje go w hangarze gotowego, aby wejść do swego kombinezonu PZM.

800px-Avatar pg86.jpg

Pułkownik Quaritch uciekający ze zniszczonego Dragona

Podczas ataku na Drzewo Dusz, żołnierze Pułkownika Quaritcha w PZM-ach używają broni strzeleckiej i działek 30 mm, aby odeprzeć atak wojowników Na'vi i ich Mrocznych koni. Jednak nie byli w stanie zabić Młotogłowów, które ich stratowały.

Kiedy Jake uszkadza okręt Pułkownika (podczas końcowej bitwy), Quaritch uciekł z niego w swoim kombinezonie PZM. Podczas podróży do Drzewa Dusz, natknął się na miejsce, gdzie Jake był podłączony do swojego Avatara. Próbował on zniszczyć ludzkie ciało Sully'ego, ale został powstrzymany najpierw przez Neytiri i "jej" Thanatora, zaś później przez samego Jake'a (w postaci Awatara. W walce został zniszczony karabin PZM - GAU-90 - Quaritcha, który po chwili wyciągnął nóż i zabił Thanatora, zatrzymując Neytiri pod jego martwym ciałem. Po tym Jake ostatecznie pokonał Pułkownika, gdy ten ruszył do miejsca podłączenia, narażając spoczywające tam ciało Jake'a na toksyczną atmosferę. W końcu po ciężkiej walce z Awatarem, Quaritch został trafiony dwoma strzałami w klatkę piersiową przez Neytiri. Miles upadł na ziemię razem ze swoim kombinezonem PZM. Sama maszyna została w dużej mierze bez szwanku, poza lekko uszkodzonym kokpitem i urwanym dachem oraz zniszczoną bronią.

Znane egzemplarze Edytuj

... (numery) PZM, które pojawiły sie w filmie:

  • AMP 1
  • AMP 2
  • AMP 3
  • AMP 5
  • AMP 17
  • AMP 18
  • AMP 21
  • AMP 27

Zastosowanie Edytuj

Kombinezon, choć nie został zaprojektowany z myślą o warunkach panujących na Pandorze, stanowi skuteczną ochronę przed toksynami roślinnymi, jadowitymi i agresywnymi insektami i innymi niebezpiecznymi stworzeniami.
AMP cargo.JPG

PZM podczas załadunku materiałów wybuchowych na Wahadłowiec Walkiria

Kombinezon PZM może przenosić duże ładunki. W przeciwieństwie do bardziej egzotycznych modeli wojskowych, w których broń została zintegrowana z kończynami, PZM jest w stanie naśladować wszystkie umiejętności kierującego nim żołnierza. Pozwala to na szeroki zakres działalności, łącznie ze zdolnością obsługi rozmaitych systemów broni. Platfotmy Zwiększonej Mobilności mogą być używane samodzielnie, jak również w porozumieniu z innymi siłami SecOps.

Dla ZPZ służy on dosłownie do wszystkiego m.in. do przenoszenia bomb. Wykorzystuje sie go równiez w budownictwie i górnictwie oraz do zabezpieczania terenów należących do korporacji, między innymi Piekielnych Wrót.

Uzbrojenie Edytuj

Broń PZM jest bardziej śmiercionośna niż moc samego kombinezonu. Jest bardzo ciężko opancerzony i uzbrojony w sporych rozmiarów działko automatyczne o kalibrze 30 mm – GAU 90. Ze względu na swoją dużą szybkostrzelność jest jedna z najskuteczniejszych broni ZPZ.

Inną niestandardową bronią jest nóż bojowy oraz opcjonalny miotacz ognia FD-11. Nóż PZM jest szczególnie preferowany przez pilotów PZM Sił Specjalnych.

Operator PZM nie potrzebuje Egzopaku gdyż kombinezon pełni funkcje oczyszczającą, ale w każdym znajduje się jedna maska tlenowa.

Galeria Edytuj

Zobacz też Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Maria Wilhelm, Dirk Mathison: Tajny raport o świecie Pandory. Warszawa: Amber, 2009 ISBN 978-83-241-3604-9
  • Avatar: The Game - Pandorapedia (sekcja "Pojazdy")
  • Pandorapedia - Human Operations (sekcja "Pojazdy")

Więcej z Fandomu

Losowa wiki