FANDOM

Na'vi

Wojownicy z klanu Omaticaya

Klan jest zrzeszeniem Na'vi różnych frakcji, które następnie tworzą jeden organizm. Sam klan może składać się z jednej dużej grupy tubylców lub z mniejszych szczepów, które żyją samodzielnie, ale są podporządkowane naczelnemu Liderowi Klanu, czyli Olo'eyktanowi oraz Tsahik.

Klany Na'vi są porównywane do rdzennych ludów na Ziemi. Do identyfikacji różnych klanów Na'vi wykorzystują proporce.

Tipani

Siedziba Tsahìk klanu Tipani (Drzewo-Dom)

Horse Clan Plains

Wioska klanu Jeźdźców

Klan znad wschodniego morza

Klan znad Wschodniego Morza

Mimo dużych odległości między klanami, są one wszystkie połączone z Eywą, a wszyscy członkowie mówią wspólnym językiem. Organizacja w klany ma na celu zachowanie darów natury, które daje ojczysta ziemia - Pandora.

Charakterystyka klanów Edytuj

Każdy osobny klan słynie ze swojego własnego statutu. Może to być klan słynący z doskonałego tkactwa, ujeżdżania koni czy latania na zmorach górskich. Przykładem jest Klan Jeźdźców, który, jak wskazuje nazwa, słynie z wojowników ujeżdżających pandorańskie konie. W filmie pojawia się również Klan znad Wschodniego Morza, którego członkowie są specjalistami w lataniu na Ikranach. Omaticaya doskonale sprawuje się zarówno na koniach, jak i zmorach.

Inne klany, jak np. Anurai słyną z ogromnej siły oraz dużych umiejętności w rzemiośle wojennym. Następnie klan Li'ona, który co prawda nie ma jakiś wyspecjalizowanych tubylców, ale jeden z ostatnich jego członków potrafi ujeżdżać Młotogłowa. Są również szczepy, które opiekują się ekosystem Pandory oraz są znani z ogromnej wiedzy, która jest następnie przekazywana z pokolenia na pokolenie. Na księżycu znajduje się również klan Tipani, który nie ma specjalnych umiejętności typu ujeżdżanie zwierząt itd., lecz posiada wielką ilość potężnych oraz doświadczonych wojowników, których może im pozazdrościć wiele klanów na całej Pandorze.

Stosunki między Na'vi Edytuj

Klany słyną zazwyczaj z doskonałych wzajemnych relacji między wszystkimi na'vijczykami. Wszyscy członkowie klanu znają się, szanują, wspólnie wykonują różne czynności. Gdy organizowane są różne polowania lub świętowania, wszyscy biorą w nich udział. Do umacniania rodzinnych i klanowych więzi, Na'vi obdarowują się prezentami, takimi jak np. stojak na rzeczy osobiste, czasem też wspólnie coś tworzą. Do takich rzeczy należą m.in. hamaki. Czasem dochodzi też do konfliktów pomiędzy poszczególnymi członkami, wtedy urządzają walki. Biją sie przy tym np. pałkami, jednak nigdy nie doprowadzają siebie do śmierci - co najwyżej wojownik może się poddać.

Mimo dobrych relacji pomiędzy klanami, istnieją również takie szczepy Na'vi, które prowadzą samotny i koczowniczy tryb życia oraz nie utrzymują kontaktów z pobratymcami z innych ugrupowań klanowych. Przykładem takiego klanu może być Anurai.

Miejsce zamieszkania Edytuj

Szczepy Na'vi zamieszkują przeważnie lasy deszczowe, ale istnieją również plemiona, które egzystują - na wszystkich kontynentach księżyca, tj. na obszarach górskich, równinnych, bagiennych oraz zimnych terenach subarktycznych. Swoje domy urządzają w wielkich, pustych w środku drzewach, organizują się wokół mniejszych, budują własne, wielkie namioty, czasem też zamieszkują małe kotliny otoczone wysokimi, stromymi skałami, aby łatwiej uniknąć ataków. Istnieje również niewielka ilość klanów, które preferują koczowniczy tryb życia i przemieszczają się z miejsca na miejsce (nigdy nie zatrzymują w jednym miejscu na dłuższy czas).

Na'vi podczas wojnyEdytuj

Gdy zbliża się wojna, zazwyczaj Eywa wskazuje jednego z Na'vi jako Toruk Makto. Taki swego rodzaju "wódz" ma możliwość jednoczenia klanów do wojny w celu zwiększenia siły tubylców w walce z wrogiem. Tak się dzieje zarówno jak Na'vi walczą między sobą, jak i o wspólną ziemię.

Taka sytuacja pojawia w filmie, kiedy Jake Sully wraz z Tsu'Tey'em oraz Neytiri lecą po inne wspólnoty Na'vi, żeby pomogły w walce.

Znane klany Edytuj

Zobacz też Edytuj

Bibliografia Edytuj

  • Maria Wilhelm, Dirk Mathison: Tajny raport o świecie Pandory. Warszawa: Amber, 2009 ISBN 978-83-241-3604-9
  • Avatar: The Game - Pandorapedia

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki