Fandom

Avatar Wiki

James Horner

367stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
JamesHornerAndJonLandau.jpg

James Horner (z lewej) na premierze Avatara 10 grudnia 2009

James Horner
(ur. 14 sierpnia 1953 w Los Angeles, zm. 22 czerwca 2015 w Santa Barbara) – amerykański kompozytor muzyki filmowej, twórca soundtracku do filmu "Avatar".

W wieku 5 lat rozpoczął grę na fortepianie i kontynuował ją w Royal Academy of Music w Londynie. W 1970 roku przeniósł się wraz z rodziną do Stanów Zjednoczonych. Tam rozpoczął studia na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, gdzie otrzymał tytuł magistra, a później przeniósł się na Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles. Zdobył tam tytuł doktora i przez wiele lat pracował jako wykładowca.

W późnych latach 70. otrzymał od Amerykańskiego Instytutu Filmowego propozycję napisania muzyki do filmu "The Drought". Podczas pracy dla AFI spotkał Rogera Carmana – producenta nisko budżetowych horrorów i sci-fi. Horner w trakcie współpracy z nim napisał muzykę m.in. do "Battle Beyond The Stars", "Humanoids From The Deep" czy "Lady in Red". Z czasem jednak otrzymywał oferty do coraz większych produkcji.

Pierwszy znaczący sukces odniósł w roku 1982, kiedy to skomponował wtedy muzykę do filmu "Star Trek II: Gniew Khana". Artysta zyskał wtedy dużą popularność i stał się jednym z najlepszych Hollywoodzkich kompozytorów. W roku 1987 Horner otrzymał swoje pierwsze nominacje do Oscara za muzykę do filmu "Obcy - decydujące starcie" i piosenkę do filmu "Amerykańska opowieść".

James Horner współpracował z najlepszymi muzykami na świecie, w tym ze słynną London Symphony Orchestra i równie znanymi reżyserami: Steven Spielberg, James Cameron, Oliver Stone, czy Mel Gibson.

Horner zginął 22 czerwca 2015 r. w katastrofie lotniczej samolotu Embraer EMB 312 Tucano, w wieku 61 lat.

Więcej w Fandom

Losowa wiki