Fandom

Avatar Wiki

Zmora górska

Przekierowano z Ikran

371stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja5 Udostępnij
Ikran.jpg
Zmora górska
Informacje o gatunku
Rodzima planeta

Pandora

Nazwa Na'vi

ikran

Nazwa łacińska
Skóra

kolorowa we wzorki

Pióra

brak

Długość

rozpiętość skrzydeł 14 m

Za kulisami
Pojawia się w

Zmora górska - jeden z najpopularniejszych gatunków pandorańskiej fauny.

Anatomia Edytuj

Przystosowania do lotu Edytuj

Ciało ikrana Edytuj

Zmora gorskavxb.jpg

Głowa zmory

Kształt ciała jest opływowy, zaczyna się wąskim grzebieniem umieszczonym na spodniej części głowy, a kończy na wąskim ogonie. Skóra jest gładka, pozbawiona włosów i pokryta drobnymi łuskami, co zapobiega tarciu o cząsteczki powietrza. Wszystkie części ciała są gładkie i nie mają wypukłych elementów, które mogłyby przeszkadzać Zmorze w locie. Czułki zwierzęcia leżą równolegle wzdłuż ciała. Po kształcie szczęk i ciała zwierzęcia, można stwierdzić, że Zmora wyewoluowała ze stworzeń morskich, takich jak ryby. Ogon zwierzęcia jest długi i ma rozdwajaną końcówkę, dzięki czemu może w doskonały sposób kontrolować swój lot oraz równowagę.

Skrzydła i mięśnie Edytuj

Ikrans.jpg

Lot na ikranach

Skrzydła stworzenia są duże w stosunku do ciała, dzięki czemu łatwiej jest im unieść niekiedy dużą masę zwierzęcia. Są też cienkie, żeby nie zwiększać całej masy zmory. Podobnie jak inne pandorańskie latające stworzenia, zmora ma aż dwie pary skrzydeł, co pozwala jej łatwiej latać wśród gęstego powietrza. Ich końcówki składają się z trzech oddzielnych, żebrowanych membran, które mogą się rozdzielać i służyć za sitowate płaty nośne lub też zachodzić na siebie, tworząc jednorodną powierzchnię. Sprawia to, że zwierzę lata wolniej, więc musi wykonywać silniejsze ruchy skrzydeł, ale zarazem nadaje to też ciału zwierzęcia większy pęd. Niska grawitacja utrzymuje zwierzę na stałej wysokości.

Układ oddechowy Edytuj

Wloty ikran.jpg

Wlot układu oddechowego

Intensywne ciepło, wytwarzane przez mięśnie zwierzęcia, odprowadzane jest poprzez układ oddechowy. Powietrze wlatuje przez wloty na szyi zmory górskiej i przepływa przez puste wewnątrz, wzmocnione naturalnie syntetyzowanym w organizmie włóknem węglowym kości, chłodząc intensywnie pracujące mięśnie zwierzęcia. Zmora, podobnie jak większość stworzeń pandorańskich, oddycha przez wloty na szyi. Nie ma za to otworów, jak u nas, na pysku.

Skóra Edytuj

Avatar Full HD 20.jpg

Przykładowy wzór

Skóra zmory górskiej jest pokryta drobnymi łuskami, nie zaś piórami, jak w przypadku ptaków na Ziemi. Kolor skóry zmory może być dowolny - najczęściej jednak jest pełen skomplikowanych złożonych barwnych wzorów na ciele, najczęściej są to maksymalnie trzy kolory. Najczęściej spotykane kolory zmor to niebieski, zielony oraz turkusowy.

Przystosowania do życia na lądzie Edytuj

Skala seze neytiri.jpg

Zmora zawieszona na skale

Oprócz przystosowań do lotu mozna też wymienić przystosowania do życia na lądzie. Pomimo budowy zwierzęcia jako latającego, czyli skrzydeł itp., można dostrzeć budowę kostną zwierzęcia. Skrzydła przednie i tylne są podtrzymywane przez kończyny zakończone pseudołapami. Te swego rodzaju pseudołapy, wystające poza powierzchnię skrzydeł, mają pazury, za pomocą których zmory górskie mogą zawieszać się na skałach, natomiast na tylnych kończynach mogą stać podobnie jak ludzie. Kości podtrzymujące skrzydła mają możliwość regulacji, która działa w ten sposób, że w czasie pobytu na lądzie skrzydła są złożone i nie przeszkadzają Zmorze w poruszaniu się. Kończyny, przypominające nogi zwierząt lądowych - u zmory ledwo zauważalne - pozwala zwierzęciu poruszać się po ziemi.

Ikran 6.jpg

Zęby zmory są skierowane do środka

Błona rozciągająca się po bocznych częściach szczęki Zmory zapobiega wyślizgiwaniu się pokarmu na zewnątrz. Gdy paszcza jest zamknięta, błonę osłaniają małe i cienkie kostne paski. Ostre zęby, przypominające obsydian, są zbudowane z włókien węglowych, podobnie jak reszta szkieletu. Są one skierowane ku przełykowi, żeby pokarm nie mógł się wydostać, a poruszać tylko w jednym kierunku.

Zmora górska jest spokrewniona ze swoją mniejszą kuzynką, zmorą leśną, Torukiem oraz prawdopodobnie żądłonietoperzem i tetrapteronem.

Siedlisko Edytuj

Klan znad wschodniego morza.JPG

W tle widać góry wystające nad morze

Zmory górskie mogą zamieszkiwać właściwie wszystkie środowiska Pandory, lecz najczęściej są to klimaty umiarkowane i tropikalne. Mieszkają, jak wskazuje ich nazwa, zazwyczaj w górach, na przykład Górach Alleluja. Często wieszają się na pionowych i stromych skałach za pomocą swoich pazurów.

Czasem, jak jest to w przypadku Wschodniego Morza, czyli tam, gdzie swoją siedzibę ma Klan znad Wschodniego Morza, skały tworzące pojedyncze góry wystają ponad powierzchnię wody. Tam też znajduje się siedlisko zmor górskich, choć kolonia liczy oczywiście o wiele mniej osobników niż w przypadku większych krain geograficznych. Zdarzają się też kolonie mieszczące się w takich górach, jakie my możemy spotkać na Ziemi, a nie typowe dla pandorańskiego terenu. Jednak takie siedliska tych zwierząt zdarzają się bardzo rzadko.

Rozmnażanie się Edytuj

Ikrany łączą się w pary za pomocą Tsaheylu i zwyczajowo mają liczne potomstwo. Taka para zostaje ze sobą już na całe życie. Przeważnie kolor potomka zależy od koloru skóry jego rodziców, co wcale nie jest regułą, gdyż nie ma dwóch ikranów w takim samym kolorze ani z takim samym wzorem. Podobnie jak w przypadku Na'vi, ilość potomstwa jest regulowana przez Eywę. Jednak bez wątpienia kolonie zmor są o wiele liczniejsze niż wszystkich Na'vi żyjących w jednym klanie razem wziętych.

Odżywianie Edytuj

Ikran 5.jpg

Neytiri karmiąca Seze pędrakiem o nazwie Teylu

Zmora górska jest z natury drapieżnikiem lub padlinożercą. Gdy żyje na wolności, sama poluje na niewielkie zwierzęta, takie jak sześcionóg, prolemur czy małe ptaki. Czasem też odważa się atakować wężowilki, lecz nie jest to proste ani bezpieczne ze względu na fakt, że zwierzęta te zazwyczaj podróżują w stadach.

Gdy zmora jest udomowiona, również poluje, lecz o wiele częściej odżywia się zwierzętami żyjącymi na Drzewie Domu lub jest po prostu karmiona przez właściciela np. Teylu . Udomowiony ikran mieszka w koronie Drzewa Domu i nie powinien się oddalać, gdyby jeździec nagle go potrzebował.

Zmora górska zajmuje przedostatnie miejsce w łańcuchu pokarmowym, zaraz po Toruku i Thanatorze. Tylko te dwa drapieżniki atakują ikrana (choć Thanator robi to znacznie rzadziej, ponieważ zmora jest od niego około 2 razy większa). Pomimo tego faktu zmorę odważają się atakować wężowilki podróżujące w stadzie.

Mięso martwych (nieudomowionych) zmor jest czasami spożywane przez rdzennych mieszkańców księżyca.

Zmora górska w kulturze Na'vi Edytuj

Jakeafront.png

Jake wybierający swojego ikrana

Zmora górska jest jednym z dwóch zwierząt (obok Mrocznego konia) udomawianych przez Na'vi. Każdy młody wojownik, aby zostać Taronyu oraz jednym z "Ludzi" - czyli pełnoprawnym członkiem klanu - powinien zdobyć i zbratać się z własną zmorą. Aby tak się stało, taki wojownik (najczęściej w towarzystwie innych) wybiera się w Góry Alleluja i odbywa wędrówkę, która ma go zaprowadzić prosto do siedliska zmor. Często taka podróż może wynosić nawet kilka kilometrów. Trzeba wspinać się po lianach, skakać z góry na górę uważając, żeby nie spaść.

Neytiri tsahalu.jpg

Neytiri zawiązująca Tsaheylu z Seze

Gdy Na'vi dotrze do kolonii, musi wybrać (sercem) własną zmorę. Jeżeli okaże się, że i ona wybrała jego (objawia się to zazwyczaj usiłowaniem zabicia wojownika), łowca musi sprawnie owinąć bolę wokół pyska zwierzęcia. Wtedy zaczyna się walka prowadząca do zawiązania Tsaheylu, ponieważ więź ta zawierana jest na całe życie. Ikran za wszelką cenę próbuje zrzucić wojownika z grzbietu lub po prostu go zabić. Gdy wreszcie Tsaheylu zostanie zawiązane, odbywa się pierwszy lot łowcy z jego ikranem w celu umocnienia więzi. Poźniej zmora już zawsze jest do dyspozycji łowcy.

Ciekawostki Edytuj

  • W filmie i grze na telefony komórkowe zmora określana jest jako: Kostucha lub Strzyga.
  • Czasem niesprawne zarzucenie boli na pysk ikrana kończy się śmiercią wojownika.

Pojawienie się Edytuj

Ikran pojawia się wiele razy w filmie, m.in. wtedy, gdy:

  • Neytiri uczy Jake'a latać;
  • Jake zdobywa swoją zmorę i leci z nią po raz pierwszy;
  • Klan wybrał się na polowanie (wersja rozszerzona);
  • Jake i Neytiri zostają zaskoczeni przez Toruka;
  • Tsu'Tey i inni wojownicy uciekają z walącego się Drzewa Domowego;
  • Jake szuka Toruka, żeby się z nim zbratać;
  • Jake leci z innymi, żeby zebrać klany na wojnę;
  • Podczas wojny.

Zobacz też Edytuj

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki