FANDOM

Fauna Pandora

Zwierzęta Pandory

Na księżycu Pandora żyje wiele gatunków zwierząt.

Anatomia ogólna Edytuj

Zwierzęta żyjące na Pandorze często przypominają niektóre gatunki znane z Ziemi, lecz niektórych nie można do żadnego porównać. Do takich "ziemskopodobnych" zwierząt na księżycu Polifema należy np. Thanator, którego możemy porównać do pantery czy lwa, prolemur, podobny do naszej małpy czy wężowilk, który, jak wskazuje nazwa, przypomina wilka. Lecz np. zmora górska, leśna czy Toruk są zwierzętami, których nie porównamy do żadnego z naszych zwierząt, lecz podobne są do żyjących miliony lat temu dinozaurów.

Większość gatunków posiada wiele cech wspólnych dla poszczególnych grup fauny Pandory. Takimi elementami (w przypadku zwierząt lądowych) są:

  • 3 pary silnie umięśnionych odnóży;
  • 2 pary oczu;
  • Tsaheylu, czyli łącze pozwalające połączyć się z innym żywym organizmem na Pandorze;
  • charakterystyczne otwory nosowe umieszczone symetrycznie poza czaszką, zazwyczaj w okolicach płuc;
  • Duże (w porónaniu do naszych zwierząt) wymiary;
  • Kości zbudowane z włókien węglowych;

Jeżeli chodzi o zwierzęta powietrzne, takie jak zmora górska, zmora leśna, tetrapteron, żądłonietoperz czy Toruk, możemy wymienić nieco inne, lecz też wspólne cechy:

  • 2 pary skrzydeł;
  • przepływowy układ oddechowy, chłodzący dzięki pustym kościom zmęczone, przegrzane mięśnie;
  • Tsaheylu;
  • Przynajmniej 1 para szponów (oprócz zmor);
  • Ostre zęby;
  • Ogon, często z rozkładaną końcówką, pozwalający utrzymać doskonałą dynamikę lotu;
  • Kości zbudowane z włókien węglowych;

Na Pandorze istnieją też, oczywiście, owady i małe, krewetkopodobne (Teylu) zwierzęta. W tej grupie nie możemy wymienić zbyt wielu cech wspólnych, oprócz wielu czułek i małych wymiarów.

Miejsca zamieszkania Edytuj

Zwierzęta żyjące na księżycu zamieszkują właściwie wszystkie możliwe środowiska, podobnie jak ziemskia fauna. Każde ze zwierząt ma swoje własne, doskonałe przystosowania do miejsca, w którym żyją. Mogą one zakładać swoje gniazda/zasiedlać się na terenach arktycznych, tropikalnych i umiarkowanych.

Odżywianie Edytuj

Pandorańskie zwierzęta, podobnie jak ziemskie, odżywiają się zwykle innymi, roślinami czy padliną. Jednak na Pandorze większość stanowią drapieżcy, np. thanator czy Toruk. Te dwa gatunki zajmują pierwsze miejsce w tutejszym łańcuchu pokarmowym, jednocześnie są najstarszniejszymi zwierzętami dla Na'vi.

Zwierzęta roślinożerne, np. sześcionóg czy prolemur, są zazwyczaj niezwykle zwinne i trudno je schwytać, jednak stanowią idealne pożywienie dla drapieżników. Zwierzęta mieszkające na drzewach zjadają rosnące na nich owoce lub bogate w związki spożywcze liście kwiatów. Czasem też zdarza im się upolować mniejsze owady, jednak nie zdarza się to często.

Na Pandorze żyją też ptaki, o których nie wiemy wiele, tylko tyle, że mogą żyć w symbiozie z gatunkami niektórych roślin.

Najmniejsza grupa zwierząt, stanowiąca jednocześnie przedostatnie (ostatnie to rośliny) ogniwo łańcucha pokarmowego, to owady i pędraki. Takim pędrakiem jest Teylu, odżywiające się szczątkami roślin i zwierząt, jednak bardzo często stanowi pożywienie głównie dla Na'vi oraz małych drapieżników. Jest on też bogatym źródłem białka.

Ciekawym zwierzęciem jest Mroczny Koń, który nie dość, że żywi się rośliną o nazwie dzbanecznik koński, to jeszcze zapyla go, mimo, że jest to typowe zachowanie dla owadów.

Znaczenie zwierząt dla Pandory Edytuj

Znaczenie zwierząt żyjących na Pandorze jest ogromne. Kilka z nich żyje w symbiozie z roślinami, oddając im związki organiczne niezbędne do życia, a otrzymując w zamian pożywienie.

Pędrak zwany Teylu żywi się martwymi szczątkami organizmów żywych, co też jest ważnym elementem biologicznym. Mroczny Koń zapyla pandorańskie rośliny podczas spożywania ich nektaru.

Doskonała "organizacja" w postaci polowania, spożywania roślin czy padliny, utworzyła jasny łańcuch pokarmowy.

Znaczenie zwierząt pandorańskich dla Ziemi Edytuj

Na Ziemię sprowadzono już wiele osobników pandorańskiej fauny, podobnie jak i flory. Według ludzi może to pomóc w odtruwaniu ziemskiej atmosfery oraz w przywróceniu porządku biologicznego. Mimo to kilka z nich stanowi straszne zagrożenie dla ludzi. Takim zwierzęciem jest Dinichtoid, którego nie sprowadzono na naszą planetę umyślnie, jednak istnieje obawa i strach, że gdyby ktoś przemycił kilka osobników, mogłyby one spowodować straszną katastrofę.

Systematyka Edytuj

Porownanie

Porównanie mrocznego konia z naszym koniem

O dziwo, większość gatunków pandorańskich możemy, podobnie jak nasze, podzielić na ptaki, ssaki czy ryby, choć, oczywiście, systematyka nie może być taka sama. Sposoby zapłodnienia i rozmnażania również często są takie jak nasze, jednak w odróżnieniu od fauny ziemskiej potomstwo oraz jego ilość jest regulowana przez Eywę, której głównym zadaniem jest właśnie utrzymanie równowagi biologicznej. Również ona decyduje o tym, czy dana para może razem ze sobą żyć, czy nie.

Jak na razie sklasyfikowano ich niezbyt wiele, najmniej owadów. Nie jest to prosta praca ze względu na niebezpieczeństwo oraz zwinność i płochliwość większości z nich. Wielu żołnierzy ZPZ i Avatarów zginęło wskutek ataku pandorańskiej fauny.

Sklasyfikowane gatunki Edytuj

Zwierzęta lądowe:

Zwierzęta latające:

Zwierzęta wodne:

Owady:

Zobacz też Edytuj

Bibliografia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki