Gau90333
Działko automatyczne GAU-90
Informacje o broni
Używany przez

Człowiek

Wytwarzany w
Wytwarzany przez
  • Hirte and Fahl Arms Manufacturing Ltd.
  • EM X RAD Anti material system[1]
  • IBSF Protection Solutions[1]
Za kulisami
Wystąpienia

GAU-90 (lub Działko automatyczne GAU-90) jest ogromnym działkiem automatycznym (chłodzonym gazem) o kalibrze 30 milimetrów, używanym przez siły ZPZ na Pandorze.

Ogólnie Edytuj

Dane techniczne Edytuj

Jest używana jako "główna broń" w Kombinezonach PZM. Ma długość około 2,2 metrów i waży 100 kilogramów.

Działko obsługuje przede wszystkim amunicję o kalibrze 30 mm, ale również pociski odłamkowe, smugowe oraz penetracyjne. Działko jest zasilane przez magazynek taśmowy, znajdujący się za ramieniem kombinezonu. GAU-90 może wystrzelić nawet do 250 nabojów na minutę. Dodatkowo broń - pod lufą - jest wyposażone w wymienne akcesorium o nazwie Stacjonarne Narzędzie Tnące (SUT), przypominające wyglądem tradycyjny "bagnet", które ma służyć do usuwania roślinności, uniemożliwiającej przemieszczanie się PZM.

Zasięg i pociski balistyczne GAU-90 zostały zredukowane ze względu na gęstą atmosferę Pandory, w porównaniu do atmosfery Ziemi. Jednak gdy bierze się pod uwagę kwestię obrony, to stawia to ów broń w bardzo korzystnej sytuacji.

Projekt Edytuj

Gau90111

GAU-90, model

Działko zostało zaprojektowane przede wszystkim jako broń przeciwko pojazdom naziemnym i ciężko opancerzonym jednostkom, ale może być również używane do zwalczania wolniejszych celów powietrznych oraz piechoty. Ta wszechstronność użytkowania przyczynia się do tego, że GAU-90 jest bardzo ceniony wśród żołnierzy w trudnych warunkach Pandory.

GAU-90 używa unikalnej i nowoczesnej bezłuskowej amunicji, a nie opiera się na wypróbowanych pociskach w osłonie. Mimo, że zabieg ten zmniejsza efektywną wagę amunicji PZM, to obudowana amunicja jest jednak bardziej ceniona w korozyjnych warunkach Pandory. Zaś prostszy środek napędowy używany w obudowanych nabojach, daje możliwość większej trwałości i stabilności w porównaniu do amunicji bezłuskowej.

GAU-90 jest jak broń z połowy XX wieku, przypominająca karabin maszynowy M2 "Ma Deuce" o kalibrze 0,50 w swojej prostocie. Nie posiada żadnych zaawansowanych optycznych, laserowych i innych podobnych technologii, pomagających w namierzeniu i likwidacji celu.

Inne Edytuj

GAU-90 ma dość dużą siłę odrzutu, przez co operator PZM musi kontrolować broń za pomocą obu rąk. Wymaga to zwiększonej sprawności w obsłudze Platformy, a szczególnie w kontroli prawego barku i łokcia.

Działko może być podwieszane na barku (wolnej ręki) PZM-a za pomocą specjalnego pasa. Dzięki temu Kombinezon PZM może wykonywać inne zadania bez obawy, że broń będzie przeszkadzała podczas wykonywania pracy.

Większość pilotów PZM z SecOps preferuje standardowy przydział nabojów AP w liczbie 300 x 30 mm dla maksymalnej siły hamowania. Zaś pociski kruszące i podpalające wydają się być preferowane przez byłych pilotów PZM sił specjalnych.

Zastosowanie Edytuj

GAU-90 jest stosowany jako broń przeciwko zwierzętom i tubylcom (na Pandorze). Może być również wykorzystywany przeciwko ciężkim pojazdom i lekkim jednostkom powietrznym. Jednak najczęściej służy do usuwania bujnej roślinności Pandory, ograniczającej swobodę ruchów Kombinezonu PZM.

ZPZ używa GAU-90 - w kombinezonach PZM - do ochrony ważniejszych miejsc na Pandorze, między innymi kopalni Unobtanium czy Piekielnych Wrót. Ponadto często jest używany podczas konwojów oraz ochrony buldożerów podczas ich pracy.

Wczesna koncepcja broni Edytuj

AMP gun concept art

Concept Art przedstawiający wczesną wersję GAU-90

GAU-90 był jednym z pierwszych projektów broni, który został stworzony na potrzeby filmu (w ramach Projektu 880) i zarazem był jednym jedynym projektem głównej broni dla Platformy Zwiększonej Mobilności. Na początku miał się opierać na koncepcji broni o kalibrze 20 mm, używanych przez statki powietrzne ZPZ, jednak ostatecznie został zmodyfikowany w taki sposób, aby mogły z niej korzystać humanoidalne roboty, znane bliżej jako Kombinezony PZM. Stąd też wynikał nieco inny wygląd początkowy działa:

  • większy rozmiar broni ze względu na dużą ilość szczegółów w wersji koncepcyjnej;
  • większa ilość spawanych prętów (i innych metalowych elementów), które miały służyć do łatwiejszego transportu (przenoszenia) broni;
  • brak narzędzia tnącego SUT;
  • więcej szczegółów w porównaniu do wersji ostatecznej;
  • posiadanie dużego "magazynka" o wyglądzie beczki, który prawdopodobnie miał być przyczepiany do "pleców" PZM.

Ostatecznie jednak początkowy projekt broni okazał się nazbyt szczegółowy, dlatego też został zmodyfikowany na tyle, aby GAU-90 posiadał prosty model bez zbędnych dodatków i szczegółów oraz odpowiadał wizji i potrzebom Jamesa Camerona.

Galeria Edytuj

Bibliografia Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Według wcześniejszych koncepcji broni.

Więcej z Fandomu