Fandom

Avatar Wiki

Avatar (film)

371stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ten artykuł jest o filmie fabularnym. Być może chodziło Ci o gatunek Avatar lub program naukowy Avatar.
Polski plakat avatara.jpg
Avatar
Informacje o filmie
Reżyseria

James Cameron

Producent
Scenariusz

James Cameron

Wystąpili
Muzyka

James Horner

Zdjęcia

Mauro Fiore

Montaż
  • James Cameron
  • John Refoua
  • Stephen Rivkin
Studio
Dystrybucja

20th Century Fox

Premiera
  • 10 grudnia 2009 (premiera londyńska)
  • 18 grudnia 2009 (premiera światowa, wersja oryginalna)
  • 27 sierpnia 2010 (Edycja Specjalna)
  • 16 listopada 2010 (Edycja Kolekcjonerska DVD/BluRay)
  • 30 listopada 2010 (EK DVD/BluRay, premiera polska)
  • 1 grudnia 2010 (Wersja 3D filmu na BluRay)
Czas trwania
  • 162 minut (wersja oryginalna)[1]
  • 171 minut (Edycja Specjalna)
  • 182 minut (Edycja Kolekcjonerska DVD/BluRay)
Język

angielski

Budżet
  • US $237,000,000
  • US $9,000,000+ (wersja rozszerzona)[2]
Wpływy
  • US $2,783,918,982[3][4]
    138.9264 kilogramów unobtanium (wer. oryginalna)
  • US $782,976,983[5] (Edycja Specjalna)
Następny

Avatar 2

Avatar to film science-fiction autorstwa Jamesa Camerona. Najbardziej dochodowy film wszech czasów na świecie. Wyprodukowany w nowatorskiej technologii 3D z wykorzystaniem motion capture.

Informacje o filmie Edytuj

Avatar to film science-fiction napisany i wyreżyserowany przez Jamesa Camerona z udziałem Sama Worthingtona, Zoe Saldany, Stephena Langa, Michelle Rodriguez oraz Sigourney Weaver. Film został wykonany przez studio Lightstorm Entertainment i wydany przez wytwórnię 20th Century Fox dnia 18 grudnia 2009 roku.

Akcja filmu rozgrywa się w roku 2154 na Pandorze, fikcyjnym księżycu w odległym systemie planetarnym. Ludzie zaangażowani są w górnictwo na Pandorze, gdzie poszukują rezerw szlachetnych minerałów, a Na'vi - światła rasa humanoidów zamieszkujących księżyc - chcą oprzeć się ekspansji kolonistów, którzy zagrażają im samym i pandorańskiemu ekosystemowi. Tytuł filmu odnosi się do zdalnie sterowanych Awatarów, które powstały dzięki inżynierii genetycznej, poprzez połączenie DNA ludzkiego i tubylczego, a są używane do badań Pandory i interakcji z Na'vi.

Idea Avatara była rozwijana już od 1994 roku przez Jamesa Camerona, który wówczas napisał 114-stronicowy skrypt do filmu. Robienie zdjęć do filmu miało odbyć się zaraz po zakończeniu prac nad "Titaniciem", a sam film miał zostać wydany w 1999 roku, jednakże według reżysera wtedy brakowało niezbędnej technologii, aby zrealizować jego wizję filmu. Na początku w 2006 roku, James Cameron stworzył nowy skrypt filmu, zalążki języka i kultury Na'vi oraz wizję świata Pandory. Cameron stwierdził, że jeśli Avatar odniesie sukces, będzie on miał co najmniej 2 sequele.

AvatarPoster stary.jpg

Plakat zapowiadający Avatara

Film pojawił się po raz pierwszy pod tytułem Projekt 880 i został wydany w tradycyjnym formacie 2D i 3D wraz z IMAX 3D w wybranych kinach (wersja przeznaczona dla prasy). Szacuje się, że film pochłonął ponad 300 milionów dolarów na produkcję oraz 200 milionów dolarów, które przeznaczono na dystrybucję i inne koszty - co w sumie daje ok pół miliarda dolarów. Avatar jest reklamowany jako przełom w zakresie technologii filmowej i jej rozwoju, ponieważ do nakręcenia filmu wykorzystano nowoczesne stereoskopowe kamery 3D, które pozwalały na oglądanie filmu prosto z kamer. Ów kamery zostały zaprojektowane specjalnie dla produkcji tegoż filmu.

Film został bardzo pozytywnie odebrany przez krytyków. W dniu otwarcia (premiery) zarobił około 27.000.000 dolarów i około 77.025.481 dolarów na rynku krajowym (USA) w jego weekend otwarcia. Na całym świecie w weekend otwarcia, film zarobił około 232.180.000 dolarów, co stawia go na 9. miejscu wśród filmów wszechczasów, które zarobiły tyle pieniędzy w weekend po premierze. Film był uznawany również za lidera do nagród i nominacji na 82. ceremonii wręczania Oskarów. Do tej pory został nominowany do 4 Złotych Globów, w tym 2 zdobył w kategoriach: Najlepszy reżyser i Najlepszy film (dramat).

Film został oceniony w kategorii wiekowej PG-13 przez MPAA, gdyż posiada on intensywne sekwencje epickich bitew i wojen, zmysłowość, język i umiarkowane użytkowanie tytoniu.

Film zarobił ponad 2 miliardy dolarów na całym świecie, dzięki czemu Avatar stał się pierwszą ekranizacją, która kiedykolwiek tyle zarobiła. 25 stycznia 2010 roku, Avatar pokonał "Titanica" jako film, który najwięcej zarobił na całym świecie.

Fabuła Edytuj

Zobacz więcej w osobnym artykule: Scenariusz filmu Avatar

Akcja filmu rozgrywa się od maja do sierpnia 2154 roku. Główny bohater, Jake Sully (Sam Worthington), to sparaliżowany od pasa w dół weteran. Po śmierci swego brata bliźniaka i ze względu na takie samo DNA, otrzymuje propozycję pracy w ramach programu Avatar, prowadzonego na księżycu gazowego giganta w układzie Alfa CentauriPandorze, zamieszkanym przez rasę humanoidalnych Na'vi. Z ich DNA skrzyżowanego z DNA ludzi hoduje się ciała zwane avatarami. Ludzki kontroler może zdalnie sterować i odczuwać takim ciałem. Na Pandorze Jake zostaje wrzucony w środek narastającego konfliktu między przybyszami z Ziemi a Na'vi, żyjącymi w pełnej harmonii z przyrodą.

Celem ludzi jest pozyskanie z Pandory bardzo drogiego minerału o nazwie unobtainium – nadprzewodnika, zachowującego swoje właściwości nawet w temperaturach pokojowych. Jake, jako avatar, razem z naukowcami: dr Grace Augustine (Sigourney Weaver), Normem Spellmanem (Joel David Moore) oraz ich pilotem Trudy Chacon (Michelle Rodriguez), wkracza do lasu w celu prowadzenia badań naukowych. W wyniku ataku dzikich stworzeń, zmuszony do ucieczki Sully odłącza się od reszty i przemierzając bujne lasy Pandory spotyka Neytiri (Zoe Saldana), córkę wodza lokalnego klanu Na'vi, która ratuje mu życie i widząc w nim wybrańca, przyprowadza go do osady Na'vi, znajdującej się w ogromnym drzewie. Sully okazuje się pierwszym wojownikiem (żołnierzem) obsługującym awatara, jakiego spotkali Na'vi. Zaintrygowany tym faktem wódz postanawia poznać lepiej przybysza. Decyzją matki, duchowej przywódczyni plemienia, Neytiri uczy Jake'a zwyczajów Na'vi.

Równocześnie Jake otrzymuje rozkaz od dowódcy ziemskiego obozu na Pandorze, aby zdobyć zaufanie Na'vi i przekonać ich do zmiany miejsca zamieszkania, gdyż pod ich drzewem znajdują się największe złoża unobtainium w promieniu 200 kilometrów od bazy ZPZ – korporacji zajmującej się wydobyciem minerału. Natomiast szef ochrony obozu zleca Jake'owi zbadanie dokładnej struktury drzewa oraz jego słabych punktów, aby w razie braku porozumienia, móc zaatakować szybko i skutecznie. Nagrodą za wykonanie zadania ma być zapewnienie po powrocie na Ziemię operacji, która przywróci sprawność jego nóg.

Jake'owi udaje się zdobyć zaufanie Na'vi i wkrótce zostaje pełnoprawnym członkiem klanu. Z czasem też zakochuje się w Neytiri, która odwzajemnia jego uczucia i zostaje jego partnerką.

Ponieważ po upływie 3 miesięcy Jake'owi nie udaje się nakłonić Na'vi do opuszczenia drzewa, do akcji wkraczają buldożery i niszczą ważne dla Na'vi Drzewo Głosów. Jake próbuje interweniować, ale bezskutecznie. Miles znajduje w videologu Sully'ego informacje o tym, że ludzie nie mają tubylcom do zaoferowania nic, co mogłoby skłonić ich do opuszczenia swojej osady. Jake dostaje godzinę na przekonanie klanu, by się przesiedlili. Wyjawia wtedy Na'vi prawdę o swojej misji i zostaje przez nich uznany za zdrajcę. Awatary, jego i Grace, zostają uwięzione. Wojska Qurticha atakują drzewo – domy tubylców i powalają je, zabijając przy tym wodza klanu. Nowym wodzem zostaje Tsu'Tey. Przerażeni Na'vi uciekają do swego ostatniego azylu – Drzewa Dusz – najświętszego dla nich miejsca.

Avatar title.jpg

Napis "Avatar" pojawiający się na chwilę przed napisami końcowymi

Tymczasem w bazie Ziemian, Jake wraz z przyjaciółmi również zostaje uznany za zdrajcę i uwięziony. Trudy, której od początku konfliktu nie podobają się działania ludzi, postanawia ich uwolnić. Podczas ucieczki pułkownik ciężko rani Augustine. Uciekinierzy postanawiają ukryć w worteksie (miejscu skoncentrowania lewitacji na skutek działania unobtainium) kontener, w którym mieści się laboratorium do badań naukowych i z niego łączyć się z ze swoimi awatarami. Sully, wiedząc że klan go nienawidzi, decyduje się ujarzmić najgroźniejszego drapieżnika na księżycu – Toruka. Według legend Toruk Makto (osoba ujeżdżająca Toruka) jest wielkim wojownikiem. Na'vi ponownie uznają go za wybrańca. Szamanka Na'vi wraz z Jakem bezskutecznie próbują uratować umierającą Grace. Jake, jako Toruk Makto, jednoczy klany Pandory. Prosi on także wielką boginię Na'vi – Eywę – o pomoc w walce. Rozpoczyna się wojna.

Quaritch, widząc przygotowujących się do walki mieszkańców Pandory, postanawia zaatakować pierwszy i zniszczyć Drzewo Dusz. Wojna odbywa się w worteksie, czyli rejonie, w którym nie działają systemy samonaprowadzania rakiet. Walka jest krwawa, ginie wielu Na'vi, m.in. Tsu'Tey, a także ludzi, w tym Trudy. W obliczu klęski tubylców z pomocą przychodzi fauna Pandory, która przechyla szalę zwycięstwa na stronę Na'vi. Ostateczna walka toczy się między Quartichem i Jake'em. Po długich i męczących zmaganiach, gdy los Jake'a jest niemal przesądzony, ratuje go jego ukochana Neytiri, zabijając Milesa dwoma strzałami z łuku.

Wojna dobiega końca. Na'vi wypędzają ludzi ze swego księżyca, pozwalając zostać tylko garstce wybranych. Jake postanawia na stałe przenieść swój umysł do ciała swego awatara, stając się tym samym jednym z Na'vi.

Obsada Edytuj

Ludzie Edytuj

Na'vi Edytuj

Na przełomie 2006 i 2007 Zoe Saldana i Sam Worthington podpisali kontrakt na występy w trylogii Avatara.

Wersja specjalna Edytuj

Avatarspecialeditionposter.jpg

Plakat promujący Avatara: Special Edition

Od 27 sierpnia 2010 Avatar będzie ponownie wprowadzany do kin w kilkunastu krajach świata (w tym w Polsce), tym razem w wersji specjalnej - wzbogaconej o 9 minut dodatkowych scen[6][7]. Rozszerzony film będzie trwał łącznie 171 minut[8].

End Title.png

Tytuł końcowy

W niedawnym wywiadzie dla MTV James Cameron zdradził, że wersja specjalna będzie zawierać dodatkowe 9 minut filmu, a nie - jak wspominano wcześniej - 8 min. Reżyser powiedział także co będziemy mogli zobaczyć w rozszerzonej edycji Avatara. Mianowicie będę to bardzo efektowne sceny, takie jak: polowanie pełne skoków i powietrznych akrobacji. Ponadto zobaczymy: jak wyglądała reakcja Na'vi na wjeżdżające do lasów Pandory buldożery ZPZ, nocną scenę walki oraz Dr Grace Augustine (Sigourney Weaver) podczas zajęć w dżungli. Dodatkowo również będą wydłużone sekwencje bitwy i sceny miłosne.[9][10]

Ujawiono również kiedy będzie miał premierę Avatar: Edycja Specjalna w poszczególnych krajach, gdyż nie wszystkie pojawią się w kinie 27 sierpnia. Lista przedstawia się następująco[11]:

  • Rosja, Australia - 26 sierpnia 2010
  • Wielka Brytania, Indie, USA[12], Polska[12] - 27 sierpnia 2010
  • Belgia - 8 września 2010
  • Korea Południowa, Argentyna - 16 września 2010
  • Hiszpania - 17 września 2010
  • Meksyk - 15 października 2010
  • Japonia - 16 października 2010

Nowe sceny Edytuj

Dodatkowe 9 minut filmu zawiera 15 dodatkowych scen (z czego niektóre to kilka sekund dodanych do istniejących już scen):

Wybrane zrzuty ekranu z Avatar: SE Edytuj

Soundtrack Edytuj

Oficjalny soundtrack z Avatara został wydany 15 grudnia 2009 roku. Został stworzony przez kompozytora Jamesa Hornera.

Trailery Edytuj

Trailery z filmu Avatar znajdują się pod tym linkiem.

Produkcja Edytuj

Wczesna wersja scenariusza Avatara powstała w 1995 (pod nazwą Projekt 880), wtedy uznano jednak, że jego realizacja jest niemożliwa. Dopiero w 2005 Cameron znalazł odpowiednie narzędzia, by zrealizować projekt.

Zdjęcia do filmu realizowano od kwietnia do grudnia 2007, natomiast na postprodukcję przeznaczono 2 lata (Weta Digital), w trakcie których odbyło się kilka dodatkowych dni zdjęciowych.

Zdjęcia kręcono w następujących miejscach[13]:

  • Los Angeles (Kalifornia, USA),
    • Playa Vista (Los Angeles, Kalifornia, USA),
  • Kauai (Hawaje, USA),
  • O'ahu (Hawaje, USA),
  • Wellington (Nowa Zelandia),
    • studio filmowe Stone Street Studios w Wellington (Nowa zelandia).

Strona techniczna Edytuj

Aop2.jpg

Angielski plakat promujący Avatara

Film został wydany w trzech wersjach:

  • zwykłej 2D,
  • cyfrowej 3D,
  • IMAX 3D.

W produkcji wykorzystano nowoczesne kamery 3D, wiernie naśladujące sposób, w jaki ludzkie oczy widzą przestrzeń, zmieniając odległość pomiędzy obiektywami różniącymi się kątem patrzenia.

Firma Weta Digital, główny twórca efektów specjalnych w filmie, stanęła przed zadaniem stworzenia sekwencji filmowych zawierających 800 w pełni wygenerowanych cyfrowo postaci, poruszających się w wystylizowanych, sztucznych środowiskach. Moc obliczeniowa wymagana do obróbki ujęć z filmu Avatar była większa niż jakikolwiek projekt realizowany do tej pory przez Weta, zwróciła się więc ona po pomoc do NVIDIA. Wspólnie opracowali nowy silnik przedobliczeniowy, nazwany PantaRay, pozwalający włączyć obliczenia o wysokiej wydajności do potoku produkcyjnego firmy Weta. Ujęcie z helikoptera pokazujące setki stworzeń lecących nad wodą z wielką zalesioną górą w tle zostało obliczone dzięki PantaRay w zaledwie półtora dnia.

Około 60% filmu to efekty CGI. Pojawiający się w filmie Na'vi zostali wykreowani przez komputer, który ruchy aktorów przetwarzał za pomocą technologii motion capture, po czym generował odpowiednie postacie. Do uzyskania tego efektu wykorzystano m.in. nowoczesną technikę firmy Image Metrics.

Nagrody Edytuj

Film Avatar zdobył do tej pory około 70 nagród i około 140 różnych nominacji. Poniższa lista przedstawia tylko wybrane nagrody przyznane dla filmu.

Zobacz więcej w osobnym artykule: Lista nagród filmu Avatar

Oskary/Academy Awards (7 marca 2010)[14]

  • Najlepsza scenografia - Rick Carter, Robert Stromberg i Kim Sinclair (Nagroda)
  • Najlepsze zdjęcia - Mauro Fiore (Nagroda)
  • Najlepsza reżyser - James Cameron (Nominacja)
  • Najlepszy montaż filmu - Stephen Rivkin, John Refoua i James Cameron (Nominacja)
  • Najlepsza muzyka oryginalna (ocena) - James Horner (Nominacja)
  • Najlepszy Film - James Cameron and Jon Landau (Nominacja)
  • Najlepszy montaż dźwięku - Christopher Boyes i Gwendolyn Yates Whittle (Nominacja)
  • Najlepszy dźwięk - Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson i Tony Johnson (Nominacja)
  • Najlepsze efekty specjalne - Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andrew Jones (Nagroda)

British Academy Film Awards (21 lutego 2010)[15]

  • Najlepszy reżyser - James Cameron (Nagroda)
  • Najlepszy montaż - Stephen Rivkin, John Refoua, James Cameron (Nominacja)
  • Najlepszy Film - James Cameron i Jon Landau (Nagroda)
  • Najlepsza muzyka - James Horner (Nominacja)
  • Najlepsza scenografia - Rick Carter, Robert Stromberg, Kim Sinclair (Nagroda)
  • Najlepszy dźwięk - Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson, Tony Johnson, Addison Teague (Nominacja)
  • Najlepsze efekty specjalne - Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Baneham Richard, Andrzej R. Jones (Nagroda)

Broadcast Film Critics Association (BFCA) (15 lutego 2010)[16]

  • Najlepszy reżyser - James Cameron (Nominacja)
  • Najlepsza scenografia - Rick Carter i Robert Stromberg (Nagroda)
  • Najlepszy montaż - James Cameron, John Refoua, and Stephen Rivkin (Nagroda)
  • Najlepsza charakteryzacja - Avatar (Nominacja)
  • Najlepsze efekty wizualne - Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham i Andy Jones (Nagroda)
  • Najlepszy dźwięk - Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson, Tony Johnson i Addison Teague (Nagroda)
  • Najlepszy Film Akcji - James Cameron i Jon Landau (Nagroda)
  • Najlepszy Film Sci-Fi - James Cameron (Nagroda)

Empire Awards (17 lutego 2010)[17]

  • Najlepszy Film Sci-Fi / Fantasy - James Cameron i Jon Landau (Nominacja)
  • Najlepszy aktor - Sam Worthington (Nominacja)
  • Najlepsza aktorka - Zoe Saldana (Nagroda)

Złote Globy/Golden Globe Awards (17 stycznia 2010)[18]

  • Najlepszy Film - Dramat - James Cameron i Jon Landau (Nagroda)
  • Najlepsza muzyka oryginalna - James Horner (Nominacja)
  • Najlepsza piosenka oryginalna - James Horner, Simon Franglen i Kuk Harrell za "I See You" (piosenka promująca Avatara) (Nominacja)

MTV Movie Awards (5 czerwca 2010)[19]

  • Najlepszy Film - Avatar (Nominacja)
  • Najlepsza aktorka - Zoe Saldana (Nominacja)
  • Najlepszy przeciwnik - Stephen Lang (Nominacja)
  • Najlepsza walka - Sam Worthington vs. Stephen Lang (Nominacja)
  • Najlepszy pocałunek - Zoe Saldana i Sam Worthington (Nominacja)

Saturn Awards (24 czerwca 2010)[20][21][22]

  • Najlepszy film Scienca Fiction - James Cameron i Jon Landau (Nagroda)
  • Najlepszy aktor - Sam Worthington (Nagroda)
  • Najlepszy aktor drugoplanowy - Stephen Lang (Nagroda)
  • Najlepsza aktorka drugoplanowa - Sigourney Weaver (Nagroda)
  • Najlepszy scenariusz/scenarzysta - James Cameron (Nagroda)
  • Najlepsza muzyka - James Horner (Nagroda)
  • Nagroda Wizji za Avatara - James Cameron (Nagroda)

Sequele Edytuj

11 grudnia 2009 roku, na tydzień przed premierą Avatara w kinach, James Cameron dał do zrozumienia, że zamierza zrobić dwa sequele, jeśli Avatar odniesie wystarczający sukces. Reżyser będzie w międzyczasie również zajmował się tworzeniem filmu "Battle Angel" i "Fantastic Voyage". 20th Century Fox zapowiedziało również, że planuje kontynuować pracę nad serią Avatar. Od tego czasu chodzą pogłoski o Avatar 2, że ma wyjść w 2013 roku. W niedawnym wywiadzie Cameron potwierdził, że na kolejne części Avatara przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, a dokładniej do roku 2014, gdyż chce na razie zając się innym filmem[23][24][25].

Cameron stwierdził, że ma już nakreśloną wizję przyszłych sequeli, ale że nie są one jeszcze w produkcji. Reżyser powiedział również, że Avatar nie może być po prostu o Pandorze, ale także o innych księżycach krążacych wokół Polifema.

  • Zobacz więcej w osobnym artykule: Avatar 2

Wyjście DVD / Blu-ray Edytuj

Zobacz więcej w osobnym artykule: Avatar na BluRay i DVD

Teatralna wersja filmu została wydana 22 kwietnia 2010 (na Blu-ray i DVD).

Specjalne wydanie z trzema lub czterema płytami ukazało się 16 listopada 2010 r., zaś wersja 3D w 2011 roku.[26]

Box Office Edytuj

Zobacz więcej w osobnym artykule: Box Office

Film po 38 dniach obecności w kinach został najbardziej kasowym dziełem w historii światowej kinematografii wyprzedzając Titanica Jamesa Camerona. Ostateczny wynik edycji podstawowej to $2,730,840,766. Avatar jest więc jedynym filmem, który zarobił w kinach ponad dwa miliardy dolarów. Stał się najpopularniejszym zagranicznym filmem kinowym ostatnich 20 lat w Polsce z wynikiem 3 634 859 widzów. Podobnie było w wielu innych krajach świata.

Rekordy popularności wszech czasów bije także wydanie filmu na BluRay i DVD.

Zobacz też Edytuj

Linki zewnętrzne Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. http://www.bbfc.co.uk/website/Classified.nsf/ClassifiedWorks/d41e437d8c39c12d80257685004dba11
  2. http://www.heraldsun.com.au/entertainment/avatar-director-slams-bandwagon-jumpers/story-e6frf96f-1225905342936
  3. http://www.the-numbers.com/movies/2009/AVATR.php
  4. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=avatar.htm
  5. http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=avatarspecialedition.htm
  6. "Avatar wersja specjalna" na ekranach polskich kin!
  7. Avatar returns to the big screen
  8. http://www.movieweb.com/movie/avatar/NEji05BzjamOmj
  9. http://www.filmweb.pl/news/Cameron+zdradza%2C+co+zobaczymy+w+nowym+%22Avatarze%22-63754#
  10. http://www.movieweb.com/movie/avatar/NECoKtmpdmYAGC
  11. http://www.movieweb.com/movie/avatar/NENgZFeMCh1wRN
  12. 12,0 12,1 Avatar SE 27 sierpnia
  13. Filming locations for Avatar
  14. http://oscar.go.com/nominations/nominees
  15. http://www.bafta.org/awards/film/film-awards-nominations,949,BA.html
  16. http://www.bfca.org/ccawards/2009.php
  17. http://www.digitalspy.com/movies/news/a211120/in-full-empire-awards-2010-winners.html
  18. http://www.nbc.com/golden-globes/nominees/
  19. http://www.mtv.com/ontv/movieawards/2010/
  20. http://www.saturnawards.org/nominations.html
  21. http://www.variety.com/article/VR1118021047.html?categoryid=14&cs=1&ref=bd_tv
  22. http://www.variety.com/article/VR1118018136.html?categoryid=1009&cs=1
  23. http://www.filmweb.pl/news/%22Avatar+2%22+i+%22Avatar+3%22+dopiero+po+2014+roku-64195
  24. http://www.stopklatka.pl/wydarzenia/wydarzenie.asp?wi=68719
  25. http://www.movieweb.com/movie/avatar/NEu5IJGnZHkQyz
  26. http://news.cnet.com/8301-17938_105-20003200-1.html

Więcej z Fandomu

Losowa wiki