FANDOM

StingBat2.jpg
Żądłonietoperz
Informacje o gatunku
Rodzima planeta

Pandora

Nazwa Na'vi

Riti

Nazwa łacińska

Scorpiobattus volansil

Skóra

niebiesko purpurowa

Za kulisami
Pojawia się w

Żądłonietoperz - niewielki latający drapieżnik.

Anatomia Edytuj

Posiada przezroczyste zęby, które są niezwykle ostre i mogą bez problemu zjadać szybko pokarm. Przednie skrzydła zwierzęcia są zakończone przezroczystą błonką, przypominając membrany skrzydeł zmor oraz Toruka. Tylne skrzydła są mniejsze, zakończone dość ostro. U tego zwierzęcia puszka mózgowa jest stosunkowo mała.

Bioluminstencja ogranicza się do obrzeży tułowia oraz tychże skrzydeł. Ciało zwierzęcia ma zazwyczaj kolor fioletowy w kolorowe prążki. Może to być kolor niebieski, czerwony, pomarańczowy i inne. Żądłonietoperz ma dwie pary przezroczystych szponów, służących do obrony oraz łapania pokarmu.

Zwierzę prawdopodobnie jest spokrewnione ze zmorą (górską i leśną) oraz tetrapteronem i być może leonopterixem, ze względu na układ kostny w skrzydłach oraz ich przezroczyste błony na końcówkach.

Siedlisko Edytuj

Żądłonietoperze zamieszkują głównie lasy Pandory, natomiast gniazda zakładają w opuszczonych miejscach, gdzie mają dużo spokoju. Przykładem tego może być stadko żądłonietoperzy, która zamieszkała z opuszczonej Starej Szkole.

Odżywianie się Edytuj

Żądłonietoperze jedzą właściwie wszystko, od leśnych owoców, przez małe gryzonie i ssaki, po większe zwierzęta, takie jak szseścionogi, gdy polują stadnie.

Inteligencja Edytuj

Z uwagi na niewielkich rozmiarów mózg, żądłonietoperze posiadają niską inteligencję oraz wybitnie słaby instynkt samozachowawczy, ograniczający się do stadnego polowania np. na młode sześcionogi. Potwierdzeniem tego jest fakt, że masowo wlatują pod ogień automatycznych działek strzelniczych strzegących kwater górniczych oraz łatwo padają ofiarą większych zwierząt, np. zmór. Mimo to potrafią instynktownie nawigować. Przez tą nieustanną rzeź wydawać by się mogło, że populacja żądłonietoperzy cały czas maleje. Jednak tak nie jest, bo wszechmogąca Eywa, strzegąca równowagi życia, sprawia, że zwierzęta rozmnażają się licznie i szybko i ich populacja utrzymuje się na stałym poziomie.

Relacje z Na'vi Edytuj

Wydaje się, że przez niezwykle ostre zęby i szpony żądłonietoperze wzbudzają ogólny strach. Jednak niektórzy z rdzennej społeczności Pandory traktują te zwierzęta jako jedzące z ręki, przysiadujące na ramieniu przydomowe maskotki, przywoływane klaskaniem języka.

Pojawienie się Edytuj

Żądłonietoperze pojawiają się na Rozszerzonej Wersji Kolekcjonerskiej, gdy Jake Sully, Norm Spellman i Grace Augustine wędrują po lesie w celu poznania tutejszej flory i fauny. W którymś momencie trafiają do Starej Szkoły, która już nie działała. Na dachu budynku siedziało stadko żądłonietoperzy.

Zobacz teżEdytuj

Bibliografia Edytuj

  • Maria Wilhelm, Dirk Mathison: Tajny raport o świecie Pandory. Warszawa: Amber, 2009 ISBN 978-83-241-3604-9
  • Film Avatar - wersja kolekcjonerska

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki